Ondanks winst schrapt ABN Amro 650 tot 1000 banen

ABN Amro schrapt 650 tot 1000 banen bij Retail Banking tot 2018. De staatsbank wil het kantorennet verder concentreren en verbeteren door uitbreiding van het dienstaanbod van elk kantoor. Dit maakte ABN Amro vandaag bekend bij de cijfers over het derde kwartaal.

Exterieur van het hoofdkantoor van ABN Amro.Beeld anp

Hoeveel kantoren gaan verdwijnen is nog niet bekend. De bank neemt in het vierde kwartaal van dit jaar een voorziening van 50 tot 75 miljoen euro voor de reorganisatie. Verder investeert ABN Amro tot 2018 een extra bedrag van ongeveer 150 miljoen euro in het versnellen van de digitalisering van de belangrijkste klantprocessen.

ABN Amro rapporteerde in het derde kwartaal een onderliggende nettowinst van 450 miljoen euro, een stijging van 56 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Inclusief de verplichte bijdrage van 67 miljoen euro voor SNS Reaal, kwam de nettowinst uit op 383 miljoen euro. Dat betreft een heffing die de Staat heeft opgelegd als bijdrage aan de kosten van de nationalisatie van SNS Bank in 2012.

Over het geheel genomen 'tevreden'

De bank schrijft de winststijging vooral toe aan de 'bescheiden groei' van de Nederlandse economie en de stijgende lijn op de huizenmarkt. 'De inkomsten toonden verdere verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en de kosten bleven nagenoeg gelijk', aldus topman Gerrit Zalm.

Ook hoefde ABN Amro minder voorzieningen voor slechte leningen te nemen in het derde kwartaal, zowel in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar als ten opzichte van het vorige kwartaal. De kredietvoorzieningen daalden met 59 miljoen euro naar 287 miljoen. Zalm: 'Lagere voorzieningen werden geboekt voor hypotheken en het midden- en kleinbedrijf.'

Zalm zegt over het geheel genomen tevreden te zijn met de resultaten over het derde kwartaal, en met het feit dat ABN Amro 'ruimschoots' is geslaagd voor de stresstest van de Europese Centrale Bank (ECB) eind oktober. ABN AMRO meldt verder een interim-dividend uit te keren van 125 miljoen euro.

'Over het herstel van de Nederlandse economie blijven we voorzichtig optimistisch', aldus Zalm.

FNV vreest nog meer baanverlies

Vakbond FNV Finance vreest dat er nog veel meer arbeidsplaatsen bij ABN AMRO komen te vervallen, omdat de nieuwe technologie veel mensenarbeid overbodig maakt. 'Wij dagen de bank uit om samen de sociale verantwoordelijkheid te nemen om werknemers zo goed mogelijk naar andere banen te krijgen', aldus bestuurder Paul Veenhuizen van FNV Finance.

Vorig jaar kwamen er nog een miljoen klanten in de bank- en verzekeringskantoren. Bij de nieuwe mobiele app komen een miljoen klanten per dag, stelt de vakbond. Veenhuizen: 'Dat is een hard feit. Wij vinden dat er heel veel aandacht moet worden besteed aan trainingen en her- en bijscholing voor werknemers om ander werk te kunnen doen of te kunnen vinden. Met de digitalisering ontstaan ook nieuwe functies en rollen.'

Ook De Unie uit zorgen
Ook vakbond De Unie maakt zich zorgen over de dienstverlening van ABN AMRO aan de klant, nu de bank een grote ontslagronde gaat doorvoeren.

'Dat de markt verandert, dat is wel duidelijk. Maar zorgplicht voor de klant betekent ook maatwerk. Daar zijn échte mensen voor nodig, dat los je niet alleen op met software', stelt Erwin Rog van De Unie in een reactie.

'De klant zal meer via app en internet moeten doen. Er wordt volop ingezet op het virtuele kanaal en dat gaat rechtstreeks ten koste van arbeidsplaatsen', aldus de vakbondsman.

CNV: grote slag voor personeel
Bestuurder Sandra Hendriks van CNV Dienstenbond noemt de nieuwe ontslagronde niet zozeer verrassend, maar in zijn omvang toch schokkend en een grote slag voor het personeel.

Het bericht bevestigt en versterkt volgens haar het gevoel van permanente onzekerheid die nu al jaren heerst onder medewerkers in de financiële sector. 'Was voor een aantal jaren geleden de crisis de belangrijkste reden van reorganisaties, nu is dat de voortgaande automatisering van de werkprocessen binnen de banken, maar bovenal de voortrazende digitalisering van het betalingsverkeer.'

Hendriks benadrukt daarom het belang van stevige afspraken in het kader van sociale plannen bij de banken. 'Medewerkers dienen volop in staat gesteld te worden om te zien naar ander werk en een nieuwe toekomst vorm te geven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden