Plus

Onbekommerde lol en herrie op dag 1 van ITGWO

Op Vieland heeft de tiende editie van Into The Great Wide Open plaats. Het hoogtepunt van de eerste festivaldag was opvallend genoeg het optreden van klassiek pianist Reinbert de Leeuw.

Into the great wide open heeft een nieuw podium op het strand. Beeld Peter van Brummelen
Into the great wide open heeft een nieuw podium op het strand.Beeld Peter van Brummelen

Mooie opmerking op Facebook: 'Heel Amsterdam op Vlieland - past dat eigenlijk wel?' Het leukste popfestival van Nederland is al vanaf de eerste editie in 2009 inderdaad opmerkelijk geliefd bij hoofdstadbewoners. Soms voel je je er als Amsterdammer bezoeker van één grote, driedaagse receptie, zo veel bekenden kom je tegen op Into The Great Wide Open (ITGWO). "Hee hallo, jij ook hier?"

Maar misschien hebben bezoekers uit Utrecht het zelfde gevoel. Van die stad gaat het verhaal dat in de dagen rond het festival basisschoolleraren extra goed letten op spijbelende kinderen.

En kinderen zijn er net als Amsterdammers van oudsher veel op ITGWO. Zoals er net zo makkelijk heel veel bezoekers rondlopen die hun kindertijd al heel ver achter zich hebben liggen.

Duinlandschap
Generatie-overschrijdend is ITGWO ook op de podia. De 22-jarige indie-rocker Pip Blom, de trots van de Watergraafsmeer, treedt er op. Maar net zo makkelijk ook klassiek pianist Reinbert de Leeuw, die komende week 80 wordt. Op vrijdag - de eerste echte festivaldag, ook al start ITGWO tegenwoordig al heel bescheiden op donderdag - verzorgt De Leeuw een schitterend optreden op het Vuurboetsduin geheten podium vlakbij de vuurtoren van Vlieland.

Hij speelt werk van Erik Satie, de Franse componist die hij in de jaren zeventig introduceerde bij een groot Nederlands publiek. Het duinlandschap met uitzicht op de waddenzee blijkt de perfecte ambiance voor de even minimale als romantische pianomuziek. Heel af en toe hoor je de onderdrukte lach van een kind, soms ook een meeuw. Kijk je om je heen, dan zie je dat veel toehoorders de muziek met gesloten ogen tot zich nemen, of ze aan het mediteren zijn. Zo aandachtig kan een publiek op een popfestival dus ook zijn.

Rammelrock
Maar ITGWO is ook het festival van onbekommerde lol en herrie. Bovengenoemde Pip Blom speelt haar heerlijk jeugdige en onstuimige rammelrock op het nieuwe Strandpodium, dat is gebouwd in het zand aan de Noordzeekant van Vlieland. Vanaf de duinen ziet die nieuwe locatie er overdag al indrukwekkend uit, 's avonds zakt de mond vanzelf open bij het aanschouwen van het kleurrijk verlichte geheel. Blikvanger is vooral een naast het podium gebouwde kerk (de doorgewinterde festivalganger herkent hem van zowel Lowlands als de Parade), die hier dienst doet als visrestaurant.

Er valt ook wel eens iets tegen op ITGWO. Veteraan John Cale brengt bombastische muziek waar hij zelf ook niet veel lol aan lijkt te beleven (we hebben hem gevonden, de enige man op ITGWO die geen goede bui heeft!). 'I'm waiting for my man', uit zijn tijd in de legendarische Velvet Underground, waarmee hij zijn concert besluit, klinkt als een 'moetje'. Veel leuker is, ook op het Sportveld, de arty elektropop van Roisin Murphy.

Tijgers en tijgerinnen
Lachen is het eerder op de vrijdag bij het optreden van Delikt, het Rotterdamse hiphopgezelschap annex sloopbedrijf (hun eigen omschrijving) dat is aangetrokken ter vervanging van de zieke singer-songwriter Damien Jurado.

Hiphop kan ook op ITGWO rekenen van bijval van vooral de jongste bezoekers. Aan het einde van de show van Delikt staat voorman Jordy Dijkshoorn, toch een heel stoere gast, op het podium temidden van een heel schoolplein aan klein grut. De rapper, een beetje een kruising tussen Jules Deelder en een marktkoopman, ziet er de lol wel van in: 'Tijgers en tijgerinnen, kijken jullie wel uit dat je niet over de rand kukelt?"

ITGWO duurt tot en met zondag. Er zijn nog optredens van onder meer The Vaccines, Django Django, Yo La Tengo Ronnie Flex, Tim Knol en Jeff Tweedy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden