Plus

Onbekend werk Govert Flinck in Amsterdam Museum

Twee niet eerder tentoongestelde schilderijen van Rembrandts meesterleerling Govert Flinck zijn nu te zien in het Amsterdam Museum.

Zijn dit Johan de Mauregnault en zijn vrouw Petronella?Beeld Ann-Cathleen Tischer/Amster­dam Museum

Wie er op de schilderijen staan afgebeeld, weet conservator en Govert Flinck-specialist Tom van der Molen nog niet. Dat ze zijn geschilderd door Rembrandts meesterleerling Govert Flinck (1615-1660) is wél zeker. "De penseelstreek, de zwierigheid, het klopt allemaal."

De schilderijen zijn uitgeleend door een particulier, die anoniem wil blijven. Hij had de dubbeltentoonstelling Ferdinand Bol en Govert Flinck bezocht, die sinds oktober in het Amsterdam Museum en het Rembrandthuis te zien is, en nam voor de kerst contact op of het museum eens naar de twee doeken van Govert Flinck wilde komen kijken die hij in zijn huiskamer had hangen. Dat wilde Van der Molen wel.

Grote spelers
De kunsthistoricus, die werkt aan een proefschrift over de zeventiende-eeuwse Hollandse meester, kende beide portretten door een vermelding in een veilingcatalogus uit 1894. "Maar ik had er zelfs nog nooit een plaatje van gezien. Niemand wist waar ze waren gebleven nadat ze waren verkocht, en of ze nog bestonden of dat ze verloren waren gegaan." De echtheid van de werken staat volgens Van der Molen buiten kijf. "Ze zijn gesigneerd en gedateerd met het jaartal 1654."

De eigenaar wilde zijn doeken, die in goede staat verkeren, wel even afstaan; vanaf vandaag zijn ze te zien in het Amsterdam Museum, waar ze blijven hangen tot en met het einde van de tentoonstelling over de twee belangrijkste leerlingen van Rembrandt, Ferdinand Bol en Govert Flinck, op 18 februari.

Bol en Flinck stonden aanvankelijk in de schaduw van hun grote meester, bij wie ze kort na elkaar in de leer gingen. Maar toen de leerlingen op eigen benen gingen staan, werden zij de grote spelers op de schildersmarkt: ze kregen opdrachten van belangrijke families in de stad.

Veranderende smaak
Terwijl Rembrandt zijn eigen weg zocht, wisten Flinck en Bol zich uitstekend aan te passen aan de veranderende smaak van het koperspubliek. De leerlingen overvleugelden hun meester, kregen meer opdrachten binnen en werden rijke burgers.

Welk echtpaar door Flinck op de twee portretten is vereeuwigd, durft Van der Molen nog niet te zeggen. Mogelijk zijn het Johan de Mauregnault (1607-1682), vertegenwoordiger van de staten van Zeeland, en zijn tweede vrouw Petronella van Panhuys (?-1687). "Het paar woonde in 1654 in Amsterdam. De herkomst van de doeken is tot de familie De Mauregnault terug te voeren, maar ik heb nog geen zekerheid."

Het is volgens Van der Molen namelijk ook mogelijk dat de opdrachtgever van de doeken uit kringen rond het stadhouderlijk hof in Den Haag komt. Flinck schilderde in 1654 een groot schilderij voor Amalia van Solms, de weduwe van stadhouder Frederik Hendrik, bestemd voor Huis ten Bosch.

"Zeker is dat de man en vrouw Oranjegezind waren. Dat kunnen we zien aan de sinaasappel, het appeltje van Oranje, die de man in zijn hand houdt. Het is goed mogelijk dat zij de aanwezigheid van Flinck in Den Haag hebben aangegrepen om zich door hem te laten portretteren."

Ferdinand Bol en Govert Flinck, Amsterdam Museum en Rembrandthuis, t/m 18 februari. De twee Flincks hangen in het Amsterdam Museum.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden