Omwonenden Schiphol naar rechter om geluidscontroles

Omwonenden van Schiphol stappen dinsdagmiddag naar de bestuursrechter. Ze willen dat de geluidsoverlast die het vliegverkeer veroorzaakt goed wordt gecontroleerd en bestraft.

Omwonenden stappen dinsdag naar de rechter Beeld anp

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die toeziet op naleving van de geluidslimieten voor vliegverkeer, treedt niet op tegen overtredingen daarvan. Omwonenden eisen dinsdag bij de rechter dat de inspectiedienst alsnog gaat optreden.

De ILT zegt vooralsnog niet op te treden tegen geluidsoverlast omdat er voor het nieuwe zogeheten normen- en handhavingsstelsel (NHHS) geen wettelijke basis bestaat. Het NHHS wordt echter wel al in de praktijk toegepast.

Een woordvoerder van de inspectiedienst bevestigt dat de ILT "monitort en handhaaft", maar dat de nieuwe normen nog niet "juridisch verankerd" zijn.

Hinder
Vorige maand bleek dat de groei van Schiphol de afgelopen jaren vooral afgewenteld is op plekken waar de meeste mensen wonen: Amsterdam, Amstelveen en Aalsmeer, terwijl die gebieden ontzien zouden worden.

Volgens afspraken die drie jaar geleden in de Omgevingsraad van Hans Alders gemaakt zijn, zouden de Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan, die de meeste hinder in woonwijken veroorzaken, het minst gebruikt mogen worden.

Maar uit cijfers die het Bewoners Aanspeekpunt Schiphol (BAS) vorige maand aan die Omgevingsraad presenteerde, blijkt dat de groei van het vliegverkeer de afgelopen vijf jaar juist op deze 'minst preferente' banen veel groter is dan de toename van het aantal vluchten op de banen waarvan vliegroutes vooral over weilanden voeren - de Kaagbaan en de Polderbaan.

Groei
Vorig jaar werd bekend dat besluiten over de verdere groei van Schiphol na 2020 flinke vertraging oplopen. Alle geluidsberekeningen die de afgelopen jaren voor de groei van Schiphol zijn gemaakt, moeten over. De rekensommen die tot nu zijn gemaakt, voldoen niet meer aan de Europese regels.

Het aantal vluchten dat op Schiphol komt en gaat, heeft bijna zijn maximum van 500.000 per jaar bereikt. Het kabinet besloot onlangs tot 2020 niet aan de gemaakte afspraken over dat maximum te tornen.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden