Omwonenden in actie tegen weg Zuidoost

De actiegroep Gezondheid Gaasperplas, hier in actie op een Viaduct boven de A9, verzet zich al jaren tegen de weg. Archieffoto ANP Beeld
De actiegroep Gezondheid Gaasperplas, hier in actie op een Viaduct boven de A9, verzet zich al jaren tegen de weg. Archieffoto ANP

Omwonenden van de Gaasperdammerweg in Zuidoost stappen naar de Raad van State. Ze gaan in beroep tegen de verbreding van de weg.

De snelweg heeft nu aan beide kanten twee rijbanen plus een spitsstrook. Het kabinet wil daarvan twee keer vijf rijbanen plus een wisselstrook maken om de verbinding tussen Almere en Schiphol te verbeteren. Ook is er in de tunnel die daarvoor moet worden aangelegd ruimte vrijgehouden voor nog eens twee banen.

"Dat zijn veertien rijbanen!" zegt Lony Wesseling, de voorzitter van de Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg. Deze actiegroep verzet zich al jaren tegen de weg, die ooit werd aangelegd als ontsluitingsweg voor de Bijlmermeer en geruisloos onderdeel werd van de A9.

"Er is geen weg meer terug, letterlijk," beseft Wesseling. Maar de manier waarop de wegverbreding uitpakt, stelt haar teleur. De ondertunneling leek een uitgelezen mogelijkheid om de snelweg die Zuidoost doorsnijdt ondergronds weg te werken. "Ons was voorgespiegeld dat de aanleg in een tunnel de barrièrewerking zou wegnemen."

Dat valt vies tegen. De weg wordt weliswaar 'overkluisd', maar steekt altijd nog meters boven het maaiveld uit. Fietsers en voetgangers
die van Gaasperdam naar de Bijlmermeer willen, en andersom, moeten daarom een extra hoogteverschil van 4,5 tot 6 meter overwinnen.

"Voor mindervaliden is dat een aanzienlijke barrière," zegt Wesseling. De door de actiegroep aangedragen suggesties om een roltrap of een lift aan te leggen ("Net als in Barcelona, bij Parc Güell") zijn afgewezen.

Verder blijkt dat de tunnel ten opzichte van eerdere plannen is opgeschoven richting de Bijlmermeer. Ook is de actiegroep bezorgd over de luchtkwaliteit ter hoogte van de Kantershof, waar de weg bovengronds komt. Het zou beter zijn
om de tunnel door te trekken tot voorbij de rivier de Gaasp, vindt Wesseling.

Ze is bovendien bezorgd over het tunneldak. Dat kan dienen als nieuwe bouwgrond, maar over de inrichting daarvan is niets vastgelegd. Dat zou tegelijk met het besluit tot de wegverbreding moeten gebeuren, vindt de actiegroep, die bang is dat bovenop de tunnel weer nieuwe wegen zullen komen. In plaats daarvan zou er een park moeten komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden