OMD terug naar gouden periode met nieuw album

Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) is bezig aan een tweede jeugd. De in de jaren tachtig razend populaire Britse new wave band brengt in april 2013 het nieuwe album English Electric uit. Op het tweede album sinds hun hereniging in 2006 is de viertal rondom Andy McCluskey en Paul Humphreys naar eigen zeggen terug op het oude niveau van hun succesjaren. 'Met History of Modern - dat uitkwam in 2010 - zaten we terug in de startblokken. Nu zitten we weer op volle snelheid.'

OMD scoorde in 1980 wereldwijd hun eerste hit met het nummer Enola Gay. Een jaar later braken ze definitief door met hun derde album Architecture & Morality. In 1989 stapte toetsenist Paul Humphrys uit de band en 7 jaar later gooide ook zanger en basgitarist Andy McCluskey de handdoek in de ring. De band hervormde in 2006.

Op English Electric gaat de band terug naar de succesformule dat het in de gloriedagen hanteerde. "We wilden het simpeler maken.
Tegenwoordig heb je nieuwe technologie dat alleen maar meer en meer kan, maar ons vroegere werk was heel simpel omdat de nummers gewoon goed waren", zegt McClusky.

Ook miste het vorige album conceptuele elementen. Iets waar ze eerder in hun carrière bekend om stonden. "In twee zinnen gaat het over hoe de toekomst eruit zag in het verleden, en of het uitgekomen is. En over de interactie tussen mensen en technologie en hoe dat zich heeft voltrokken in de moderne wereld", legt McClusky uit.

Ook in termen van de muziek werd er weer geëxperimenteerd. "We wilden terug naar onze oude mentaliteit waarin we niet per se de regels hoeven te volgen. We hoeven bijvoorbeeld geen conventionele instrumenten te gebruiken en een nummer kan ook best zonder zang."

De titel van het album is afkomstig van het Britse industriebedrijf English Electric dat in de vorige eeuw uitgroeide tot één van de grootste machinebouwers in Engeland.

"Toen ik jong was zag ik een oude diesel motor van English Electric in het wetenschapsmuseum in London. Het was 15 jaar oud en stond in een museum maar voor mij leek het iets uit de toekomst. Dat is een goede metafoor voor OMD: retro-futurism", lacht McCluskey.

McCluskey beschrijft zichzelf als een nerd wanneer het aankomt op onderzoek doen voor nummers. Het idee voor Metroland ontstond na het zien van een poster in het transport museum in London.

"Ze hadden een treintraject gebouwd die buiten London kwam, en om passagiers aan te trekken bedachten ze een reclamecampagne dat ging "Kom naar Metroland, verlaat de rokerige stad en kom wonen op het mooie platteland, met bomen en open velden." De campagne was zo succesvol dat Metroland één grote buitenwijk werd tot op het punt dat er geen bomen en velden meer waren, aldus McCluskey.

OMD staat op 17 mei in Tivoli in Utrecht (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden