Ombudsman: moeilijke toegang tot zorg

Mensen krijgen geregeld niet de zorg waar ze recht op hebben. Dat zegt de Nationale ombudsman in een rapport over het nieuwe zorgstelsel dat in 2015 werd ingevoerd.

Ombudsman Van ZutphenBeeld anp

Volgens de ombudsman zien instanties vaak niet welke zorg en steun burgers echt nodig hebben. Verzekeraars, gemeenten en zorgkantoren kijken alleen naar hun eigen kleine gebiedje, maar wie zorg nodig heeft valt vaak in verschillende hokjes.

Ombudsman Reinier van Zutphen: "Dat hokjesdenken blijft de toegang tot zorg belemmeren. Instanties missen vaak nog wat burgers echt nodig hebben in hun situatie. Burgers krijgen hierdoor geen passende zorg. Dit is al veel te lang het geval, het kan en moet nu snel beter."

Burgers weten niet bij welk loket ze moeten zijn, maar ook de loketten zelf weten het vaak niet. Gemeenten verwijzen naar andere instanties dan het rijk en instanties verwijzen naar elkaar terug, aldus de ombudsman.

Het rapport bevestigt wat andere belangen- en adviesorganisaties al zeiden.

Oplossingen
Van Zutphen ziet drie oplossingen om de door hem geanalyseerde knelpunten aan te pakken: werk integraal en multidisciplinair en verwijs burgers warm door, zorg voor een overbruggingsbudget in situaties waarin het niet direct duidelijk is welke zorgwet of financiering van toepassing is en zet de uitvoering centraal en investeer in scholing en methodiekontwikkeling.

Het ministerie van VWS gaat hiermee met betrokken instanties aan de slag.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden