Ombudsman Amsterdam onderzoekt meer klachten

AMSTERDAM - De ombudsman van zeven gemeenten in de regio Amsterdam heeft vorig jaar circa 30 procent meer klachten behandeld dan in 2005.De bemiddelaar onderzocht ruim 1600 keer of een gemeente of gemeentelijke dienst behoorlijk handelde. Dat blijkt uit het donderdag verschenen jaarverslag van de Gemeentelijke Ombudsman van Amsterdam, Almere, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Weesp en Zaanstad.

Wat de oorzaak van de forse stijging is, kon een woordvoerder niet zeggen. Mogelijk heeft een betere voorlichting aan het publiek een steentje bijgedragen. De zegsman kon ook niet meedelen in hoeveel gevallen de ombudsman de overheid daadwerkelijk op de vingers tikte.

Over bijna alle zeven gemeenten kwamen in 2006 meer klachten binnen. Amsterdam en Zaanstad waren de uitschieters. Het aantal onderzoeken over de hoofdstad steeg van 1092 tot 1417. In het geval van Zaanstad was er sprake van een stijging van 46 tot 107.

Het grootste zorgenkind is net als in voorgaande jaren de dienstverlening aan burgers. Gemeenten lichten hen vaak te laat in en doen dat bovendien niet goed, aldus de ombudsman.

Zo diende een Amsterdammer een bezwaar in toen de Dienst Belastingen zijn verzoek tot kwijtschelding van gemeentebelasting afwees. Niet alleen gaf de dienst zichzelf tot twaalf maanden de tijd om het beroep te behandelen, ook werd de man niet over die uitzonderlijk lange termijn geïnformeerd. (ANP)

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden