Olie- en botencrisis treffen multinationals Fugro en Akzo Nobel

De geplaagde Nederlandse maritiem ingenieurs van Fugro moeten opnieuw geld ophalen. Het bedrijf verwacht dit jaar, door de crisis in de oliemarkt, bijna een kwart minder omzet te halen.

Eén van de schepen waarmee Fugro in de Indische Oceaan al twee jaar zoekt naar de verdwenen vlucht MH370 van Malaysia Airlines Beeld afp

Dat maakte Fugro woensdagochtend bekend. Ook Akzo Nobel, dat vanochtend derdekwartaalcijfers presenteerde, wordt getroffen door de oliecrisis. Door de aanhoudend lage olieprijs is de zoektocht naar en winning van olie en gas, met name op zee, flink ingezakt.

Daardoor hebben de in Amsterdam gevestigde oliebedrijven veel minder behoefte aan de ingenieurs- en geologische activiteiten van Fugro en de beschermende scheeps- en olieplatformverven van Akzo.

Fugro haalde zijn derde kwartaalvoorspellingen, oorspronkelijk voor het einde van de maand gepland, vanochtend zelfs naar voren. Het maakte meteen bekend opnieuw geld te moeten ophalen met de uitgifte van obligaties, tenminste 150 miljoen euro.

Orderboek
Het bedrijf verwacht dit jaar 22,4 procent minder omzet te behalen. Veel uitzicht op verbetering lijkt er niet te zijn. Het orderboek voor de komende twaalf maanden is bijna 20 procent minder dik dan een jaar geleden.

Toch is topman Paul van Riel positief. "Fugro weet goed om te gaan met de harde olie- en gasmarkt door zich vooral te focussen op behoud van marktaandeel en voortdurende bijsturing van kosten en capaciteit. Onze activiteiten in duurzame energie en infrastructuur presteren solide."

Het bedrijf gaat verder saneren door zijn activiteiten, nu ondergebracht in drie divisies, samen te voegen in twee nieuwe bedrijfsonderdelen. Of de zoektocht in de Indische Oceaan die Fugro al ruim twee jaar met twee schepen uitvoert naar de verdwenen jumbovlucht MH370 van Malaysia Airlines wordt doorgezet, is nog altijd onzeker.

Akzo Nobel
Bij Akzo Nobel worden de resultaten vooral beïnvloed bij de divisies die coatings fabriceren voor schepen en boorplatforms. Naast de problemen in de olie- en gasmarkt wordt het bedrijf ook getroffen door de crisis in de grote vaart, waar onlangs containergigant Hanjin omviel en concurrent NYK ernstig moet saneren.

De verkopen bij het betrokken Akzo-onderdeel Performance Coatings daalden daar in het derde kwartaal 2 procent, maar vooral door de zwakke euro haalde het bedrijf er 6 procent minder omzet. Ook de chemietak van het concern wordt beïnvloed door de crises in de olie- en maritieme wereld.

Desondanks heeft Akzo, dat vooral sterk is in decoratieve verven, in de eerste negen maanden van dit jaar de winst 8 procent zien stijgen naar 837 miljoen euro. De omzet daalde daarbij, vooral door de zwakke euro, 5 procent naar 10,7 miljard.

Volgens CFO Maëlys Castella is de kas van Akzo voldoende gevuld om op overnamejacht te gaan. Het concern verwacht binnenkort de aankoop van de speciaalchemietak van Basf af te ronden. "We kijken regelmatig naar mogelijkheden om onze activiteiten te versterken," aldus Castella vanochtend. "We overwegen acquisities in groeimarkten en van nieuwe technologieën om onze bestaande activiteiten te versterken."

CFO Maëlys Castella van Akzo Nobel Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden