Oil & Vinegar is terug in de stad

De nieuwe winkel van Oil & Vinegar in de Beethovenstraat verkoopt als vanouds olie en azijn, maar ook zwarte knoflook en Zuid-Afrikaanse kruidenmelanges. De winkelketen wil met een strakker interieur - zelfs olijfolie komt uit stalen vaten - Amsterdam heroveren.

De nieuwe winkel van Oil & Vinegar in de Beethovenstraat in Amsterdam.© Marjolijne Perquin

Oil & Vinegar is, na het faillissement in 2007, terug in Amsterdam. Deze week is de winkel in de Beethovenstraat officieel geopend. Half oktober volgt de tweede vestiging in de Ferdinand Bolstraat. Amstelveen is begin volgend jaar aan de beurt.

Oil & Vinegar gebruikt niet langer rustieke mediterrane tinten. De winkel in de Beethovenstraat heeft een open interieur met veel hout en staal. Elders blijkt de facelift goed te werken, zegt franchisemanager Marjolein Boshuizen. 'Klanten blijven langer in de winkel en kopen meer. Om ze te verrassen hebben we wisselende thema's, zoals nu 'lemon and garlic'. We hebben bijvoorbeeld zwarte knoflook, met een wat dropachtige smaak.'

Gebleven zijn allerlei soorten olie en azijn, culinaire cadeauartikelen en lekkernijen uit overwegend mediterrane landen. Proeven kan ook nog steeds. Maar nieuw zijn de stalen vaten, waaruit olijfolie wordt getapt. Een concept waarmee Meeuwig & Zn in de Haarlemmerstraat al veel langer werkt. 'We kijken niet zo erg naar wat anderen doen,' zegt Boshuizen.

De doelgroep is divers. 'Het kan gaan om tweeverdieners die van lekker eten houden. Maar ook om alleenstaanden die goed voor vrienden willen koken. In studentensteden als Utrecht en Nijmegen lopen onze zaken goed. Maar in Nederland heeft de winkel in Maastricht de hoogste omzet, dat heeft te maken met de wat Bourgondische levensstijl daar.'

Vijf jaar geleden sloot Oil & Vinegar de vestiging in de Leidsestraat en stopte ook in Amstelveen. In 2007 bezweek de keten onder de schuldenlast door een te snelle expansie. Oil & Vinegar maakte een doorstart, maar bleef lang weg uit Amsterdam. 'Het duurde even voordat het vertrouwen terug was. We krijgen nu weer aanbiedingen, zoals van een makelaar met een pand in de Negen Straatjes. Ook is er een groeiende interesse om franchisenemer te worden.'

Oil & Vinegar telt nu 75 vestigingen in tien landen, waarvan zestien in Nederland. Boshuizen heeft het razend druk met winkelopeningen: circa 20 dit jaar en volgend jaar 20 tot 25. 'Duitsland is de grootste groeimarkt. Het is daar een nieuw concept, men is nieuwsgierig.' Een andere interessante markt is Brazilië. 'Er is nu een winkel in São Paulo, de doelstelling is tien winkels in die stad binnen vijf jaar.'

Maar er gaan ook winkels dicht, zoals in Rotterdam. 'We zitten er scherper bovenop', zegt Boshuizen. 'Die winkel draaide niet goed genoeg. We zijn bezig met een andere plek in de stad. Vroeger maakte de hoogte van de huur niet uit, we hingen een bord op en het liep toch wel. Maar die tijd is voorbij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden