Plus

Oh Baby

Het regiedebuut van Thomas Acda wil boven alles heel erg leuk gevonden worden. Toch kan het niet verhullen dat Acda talent heeft. Hij weet de publieksfilm van identiteit te voorzien.

Oh Baby Beeld Dinand van der Wal

Het regiedebuut van Thomas Acda wil boven alles heel erg leuk gevonden worden. Vrijwel elke bijrol wordt vervuld door een BN'er, de dialogen zijn soms ongeloofwaardig scherp en Eric van Sauers zien we als komische noot terug op grappige, maar schijnbaar willekeurige locaties.

In de ene scène staat hij tot zijn middel in het water naast een omgeslagen kano, in de volgende deelt hij soep uit aan ondankbare daklozen.

Talent
Hoewel dat een beetje afleidt, kan het niet verhullen dat Acda talent heeft. Oh Baby is een lieve tragiromcom, waarin liedjesschrijver Ruben (Gijs Naber) na de dood van zijn ex, Evelien, wordt geconfronteerd met een bijzondere verrassing: zijn acht maanden oude zoon Oscar, van wiens bestaan hij nog niet wist. ­

Ruben neemt de zorg op zich, maar heeft geen idee of hij dat wel kan. Ook Eveliens jongere zusje Lucy (Hanna van Vliet) heeft twijfels en trekt daarom bij hem in. Het vervolg laat zich natuurlijk raden, maar voor de eerste vonken overspringen maken Lucy en Ruben langdurig en overtuigend ruzie.

In evenwicht
Van Vliet, met name bekend van haar toneelwerk, is ook op camera een geweldige actrice. Volstrekt naturel gaat ze de strijd met Naber aan. Lucy zegt dingen als 'hoerenkak!', struikelt over haar eigen temperament, maar wijst Ruben ook terecht als het moet. Zowel de acteurs als de personages zijn mooi in evenwicht.

Tegen het einde verwijst Acda opzichtig naar de clichézoen op het vliegveld om die vervolgens slim te vermijden - net zoals Weg Van Jou dat een paar weken geleden deed.

Hoewel het niveau van die film niet wordt gehaald, vooral visueel toont Oh Baby minder ambitie, is het goed te zien dat er in Nederland makers rondlopen die dit soort publieksfilms van identiteit kunnen voorzien.

Oh Baby

Regie Thomas Acda
Met Gijs Naber, Hanna van Vliet, Eric van Sauers
Te zien in City, De Munt, Het Ketelhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden