Recensie

Oersterke bink met ingehouden woede achter het stuur in 'Locke' (***)

Een man, een auto en veel telefoontjes: Tom Hardy maakt indruk in 'Locke', als een man die elk moment lijkt te kunnen ontploffen. 'Locke' is een karakterstudie van een man op een kruispunt in zijn leven.

Tom Hardy in 'Locke'. Beeld Het Parool

Vijf jaar geleden maakten scenarioschrijver Chris Sparling, regisseur Rodrigo Cortés en acteur Ryan Reynolds de kijker deelgenoot van de ontberingen van een man die ontdekt dat hij levend begraven is. Het leverde een beklemmende bioscoopervaring op, omdat 'Buried' zich volledig in de kist afspeelt en de man zich met behulp van het mobieltje van de grafdelver uit zijn benarde positie moet zien te bevrijden.

Mobieltjes zijn een plaag in de bioscoop, maar 'Buried' en de nieuwe film 'Locke' laten zien dat filmmakers zich dankzij de mobiele communicatiemiddelen exclusief op één enkel personage kunnen richten zonder kunstgrepen te gebruiken. Locke is echter geen eenduidige thriller, maar een karakterstudie van een man die op een kruispunt in zijn leven staat en tijdens een lange autorit een reeks onomkeerbare beslissingen neemt.

Frustratie
Het is een fascinerend schouwspel, dat door de Britse acteur Tom Hardy wordt gedragen. Scenarioschrijver en regisseur Steven Knight maakt slim gebruik van Hardy's krachtige voorkomen, dat hem in films als 'Warrior' en 'The Dark Knight rises' de uitstraling gaf van iemand die elk moment kan ontploffen.

Als Ivan Locke krijgt hij een reeks onheilstijdingen te horen, en de toenemende frustratie en ingehouden woede van die oersterke bink achter het stuur werken aardig op de zenuwen.

Of en wanneer de bom barst, laten we in het midden, want het grootste pluspunt van Knights scenario is de manier waarop de motieven en reacties van Locke en zijn gesprekspartners stukje bij beetje worden onthuld. Het had een sterke thriller kunnen opleveren, maar in tegenstelling tot de makers van 'Buried' wil Knight geen enkel facet van zijn hoofdpersonage onbenoemd laten.

Daarbij overspeelt hij zijn hand, door Locke in boze monologen ook nog met zijn overleden vader te laten afrekenen; de ingebeelde papa op de achterbank doet afbreuk aan het sterke uitgangspunt. Maar Hardy's optreden maakt genoeg indruk om het euvel overkomelijk te maken.

Locke

Ons oordeel: ★★★☆☆
Bioscoop: Eye, Kriterion, Pathé City
Regie: Steven Knight
Met: Tom Hardy
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden