PlusTen Slotte

Odette Schoonenberg (1968-2017): Inspirerend en gedreven tot het laatst

Het motto van Odette Schoonenberg, eigenaar van pr-bureau SO PR, werd 'Mens, durf te leven'. Dat deed ze, totdat ze een aantal weken geleden opnieuw te maken kreeg met grote vermoeidheid.

Schoonenberg wist altijd de juiste mensen aan elkaar te koppelen Beeld -
Schoonenberg wist altijd de juiste mensen aan elkaar te koppelenBeeld -

"Vanaf het moment dat kanker bij haar werd geconstateerd, heeft ze alles op alles gezet om te genezen," zegt Chelsey Geraerts (26), die zes jaar samenwerkte met Schoonenberg. De werkweken van 60 uur met meerdere meetings per dag maakten plaats voor 29 chemokuren, 26 bestralingen en 3 operaties.

In die tijd blogde ze voor Vrouw.nl, een site van De Telegraaf, over de moeilijkheden die ze tegenkwam tijdens haar behandeling.

'Ik denk best vaak aan wie ik was, voor deze poppenkast begon. Dat klinkt wellicht wat oneerbiedig, en waarschijnlijk is het dat ook. Ik heb niet veel respect voor kankers. Dat heeft niemand, naar ik vrees. De gluiperd heeft ook niets gedaan om respect te verdienen.'

Schoon verklaard
In februari 2016 was het groot feest: Schoonenberg werd door haar artsen schoon verklaard. Dat werd gevierd, met een etentje. "Daar hield Odette enorm van. Samen lekker eten. Ze had geen kinderen, maar vond het familiegevoel belangrijk. In zekere zin waren wij haar kinderen. Er zat sowieso weinig verschil tussen haar privéleven en haar werk, dat liep dwars door elkaar heen," zegt Geraerts.

In de twaalf jaar dat ze SO PR runde bouwde ze een enorm netwerk op. Wie daar eenmaal in verkeerde werd door haar dan al snel als vriend gezien - ze had het niet vaak over kennissen of contacten.

In april, zes maanden geleden nog maar, bracht Schoonenberg haar eigen receptenboek, A Spoonful Of Love, uit. Gezonde voeding was een pijler geweest tijdens de non-stop behandelingen. Een enkele keer lukte het haar, ondanks haar aangetaste smaak, er intens van te genieten: kankervrije dagen, noemde ze dat. Toen de ziekte uit haar lijf was verdwenen, wilde ze dat optekenen.

Zwaarste periode
Schoonenberg beheerste de kunst de juiste mensen aan elkaar te koppelen. Daarom was ze ooit het pr-­bureau begonnen. Ze groeide op in een gezin waar veel om mode draaide, maar zelf voelde ze zich meer een creatief.

In de pr wist ze dat te verenigen, door inventief te zijn in de manier waarop ze modemerken benaderde. Schrijven was daarbij een passie: toen ze een interview van voormalig modeblad Avant Garde kreeg opgestuurd ter controle, herschreef ze het volledig.

In plaats van een geïrriteerde mail van de journalist, kreeg ze een baan aangeboden bij het blad. "Het tekent haar dat ze in de zwaarste periode van haar leven toch de kracht vond mensen te blijven inspireren, met haar blogs, maar ook met haar boek. Ze was zo inspiratievol, niemand kon om haar heen," zegt Geraerts.

Haar motto werd 'Mens, durf te leven'. Dat deed ze, totdat ze een aantal weken geleden opnieuw te maken kreeg met grote vermoeidheid. Een spoedopname in het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis bevestigde haar grootste angst: de kanker was terug. Nog geen week later was Schoonenberg uitbehandeld.

De laatste weken van haar leven verbleef Schoonenberg in het Joods Hospice Immanuel. Daar regelde ze nog dat de keuken twee blenders gesponsord kreeg - de aard van het beestje. Ook werden de eerste stappen gezet voor een stichting die zich gaat inzetten voor gezonde voeding in zorginstellingen en ziekenhuizen. En ondertussen nam ze afscheid van haar familie, haar vrienden en haar pr-kinderen.

Vrijdag, de dag dat Schoonenberg overleed, werd op het kantoor van
SO PR gezamenlijk gegeten. Zondag werd ze begraven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden