Ode aan Beach Boys-plaat Pet Sounds in Concertgebouw

Vijftig jaar geleden kwam de iconische plaat Pet sounds van The Beach Boys uit, die beschouwd wordt als één van de beste popalbums ooit. Maandag brengen jonge Nederlandse muzikanten in het Concertgebouw een ode aan de legendarische band.

Yorick van Norden (l) en Danny van Tiggele.Beeld Linda Stulic

"Het klonk bijna buitenaards," zegt singer-songwriter Yorick van Norden. Hij is één van de initiatiefnemers van Tribute to the Beach Boys en brengt maandagavond met tien andere acts Pet sounds ten gehore. Hij herinnert zich nog goed dat hij het album op zestienjarige leeftijd voor het eerst hoorde. "Er kwam echt een wall of sound op me af. Het klonk zo anders dan andere sixtiesbands waar ik naar luisterde, zoals The Beatles en The Kinks."

Meerstemmigheid en koren
Danny van Tiggele, gitarist van indieband Mister and Mississippi, zal twee nummers spelen. Hij is met name onder de indruk van de koren en de meerstemmigheid van de plaat. "Ik heb een boxset van Pet sounds zonder de instrumenten. Ongelooflijk hoe ze met alleen hun stemmen hele liedjes kunnen dragen."

Pet sounds was er misschien nooit geweest als frontman Brian Wilson in 1964 geen paniekaanval in een vliegtuig had gekregen. Terwijl de rest van de band ging touren, bleef hij in Los Angeles om nummers te schrijven voor een nieuw album. Toentertijd waren The Beach Boys de succesvolste band van Amerika, die makkelijke, zonnige surfhits maakte zoals Fun, fun, fun en I get around. De jongens zongen over zon, strand en Californische meisjes. Wilson brak met dit mierzoete imago en sloeg met Pet sounds een richting in die veel persoonlijker was en buiten de lijntjes kleurde. Het album bevat een ongewoon klankbord met invloeden uit jazz en klassiek. Het instrumentale nummer Pet sounds heeft zelfs een bossanovatintje en was bedoeld als James Bond themesong. De originele titel was Run James run.

Colaflesjes
De plaat onderscheidt zich daarnaast door het gebruik van ongewone 'instrumenten', zoals een fietsbel of percussie met colaflesjes. "In You still believe in me bespeelden ze de piano op een aparte manier," zegt Leo Blokhuis, die de tributeavond zal presenteren. "Ze hadden het deksel geopend en plukten aan de pianosnaren alsof het een harp was."

Ook experimenteerde Wilson met de theremin: een elektronisch instrument met twee antennes waarmee men een schril, spookachtig geluid creëert. Het apparaat wordt vaak gebruikt in sciencefictionfilms uit de jaren vijftig, zoals The day the earth stood still en The thing. Wilson was de eerste die een theremin gebruikte in popmuziek en hij liet horen dat het instrument niet alleen geschikt is voor vintage horror.

"Toen ik de plaat voor het eerst hoorde, had ik nooit gedacht dat ik 'm in het Concertgebouw zou spelen," zegt Van Tiggele. "Mijn interesse voor harmonie zingen komt door The Beach Boys, dat is ook wat we met de band doen."

Van Norden heeft in samenspraak met de gastmusici de setlist voor het Concertgebouw samengesteld. Zelf zal hij twee nummers zingen. "Ik ben geen Beach Boy, dus het zal een interpretatie zijn. Ze hebben vrij hoge stemmen, met van die koortjes. Dat is best lastig voor een man." Naast Pet sounds spelen de muzikanten ook ander werk van The Beach Boys, van de eerste plaat tot de late jaren zeventig.

Tribute to the Beach Boys, maandag in het Concertgebouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden