Filmrecensie

Ocean's 8: deze vrouwen zie je heus niet over het hoofd

In Ocean's 8 speelt Sandra Bullock de zus van Danny Ocean, de door George Clooney vertolkte meesterdief uit Ocean's Eleven. Ze is net zo slim en werkt uitsluitend met vrouwen. Een statement? Welnee!

De acht vrouwen in Ocean's 8 nemen het op tegen mannen. Geheel links Sandra Bullock als Debbie Ocean.Beeld Ocean's 8

Twee jaar geleden schreeuwden een schuimbekkend trollenleger en een Amerikaanse presidentskandidaat moord en brand over de nieuwe versie van de in de jaren tachtig mateloos populaire griezelkomedie Ghostbusters.

Regisseur Paul Feig had ervoor gekozen om de heldenrollen in zijn herverfilming aan vier vrouwen toe te kennen. Dat was tegen het zere been van mannelijke fans van de oorspronkelijke film, die op sociale media fel van leer trokken tegen een filmindustrie waar de zogenoemde Social Justice Warriors volgens hen de dienst uitmaken.

De communicatiemiddelen en de terminologie zijn de laatste jaren flink veranderd, waardoor een storm in een glas water op slag een tsunami van verontwaardiging kan worden, maar dat geldt niet voor het idee dat Hollywood een links bolwerk is, waar progressieve propaganda als amusement wordt verpakt.

Filmsocialisten
Die opvatting is zo oud als de Amerikaanse filmindustrie. Dat heeft een gegronde ­reden: Hollywood was en is een links bolwerk en er worden inderdaad amusante films gemaakt waaraan vooruitstrevende ideeën ten grondslag lagen.

Dat heeft vaak tot verontwaardiging en protest geleid en soms tot overheidsingrijpen. Negentig jaar geleden werd Hollywood als een bedreiging voor de goede zeden en de christelijke moraal gezien, waarop de censuur zijn intrede deed.

In de jaren vijftig zouden de Sovjet-Unie en de ­communistische partij de filmindustrie voor propagandadoeleinden gebruiken, waarop er een politieke heksenjacht losbarstte.

En nu trekken die dekselse filmsocialisten iedere held een jurk aan, voldoet Star Wars aan diversiteitsquota, en maakt George Clooney plaats voor Sandra Bullock.

De steractrice zette zich eind vorig jaar al schrap voor de trollen en Trump, en verklaarde bij de première dat ­Ocean's 8 beslist geen film met een boodschap is. De angst voor een ontvangst vol woede en verontwaardiging is echter ongegrond gebleken.

Dat wekt geen verbazing. Lewis Milestone's Ocean's 11 uit 1960, waarin Frank Sinatra Danny Ocean speelde, is geen heilige tekst voor een devote schare bewonderaars.

Dat geldt ook voor de drie varianten die Steven Soderbergh tussen 2001 en 2007 maakte. Soderbergh hield zich ver van de subculturen waarin licht ontvlambare fanboys de dienst uitmaken; hij bediende een ouder publiek dat een speelse misdaad­komedie met glamour en bling als een verademing ­ervoer.

Diamanten halsketting
Met Ocean's 8 zet Soderbergh als producent opnieuw op dat laatste in: de film heeft een lichtvoetige toonzetting en glamour in overvloed. En ook dit deel is geheel ­gevrijwaard van schietpartijen en explosies.

Maar wat Bullock ook mag beweren: een boodschap is er wel degelijk. Want wie acht hoofdrollen te vergeven heeft en daar acht vrouwen voor kiest, maakt een statement.

Ocean’s 8

Regie Gary Ross
Met Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter
Te zien in Arena, City, Filmhallen, The Movies, De Munt, Tuschinski

In de film wordt de door Bullock vertolkte Debbie Ocean nadrukkelijk op die keuze aangesproken, wanneer ze haar oude misdaadpartner Cate Blanchett uitlegt dat haar criminele masterplan uitsluitend door vrouwen kan worden uitgevoerd.

'Een man wordt opgemerkt, een vrouw wordt over het hoofd gezien,' aldus Debbie.

Zou het? De klus die ze wil uitvoeren draait om het slinks ontvreemden van een legendarische diamanten halsketting tijdens het exclusieve Met Gala in New York, de meest glamoureuze avond op de Amerikaanse societykalender. Daar worden vrouwen bepaald niet over het hoofd gezien, integendeel.

Het scenario bevat meer slordigheden. Vergeleken met Soderberghs eerste Ocean's Eleven of diens recente misdaadkomedie Logan Lucky maakt Ocean's 8 geen sterke indruk.

De plotconstructie rammelt, grote verrassing­en blijven uit en regisseur en coscenarist Gary Ross (The Hunger Games, Seabiscuit) slaagt er niet in de gebreken met een swingende filmstijl te compenseren.

Spek en bonen
Het is gelukkig niet alles kommer en kwel. Bullock mag op het gala als nepfreule heerlijk vilein in het Duits tekeer gaan, Anne Hathaway pakt aanstekelijk uit als een ­gehaaide Hollywooddiva en Mindy Kaling heeft als edelsmid de handen vol aan de glimmers, maar laat in komische timing alle anderen achter zich.

Dat Cate Blanchett weinig om handen heeft en er in sommige scènes voor spek en bonen bijzit is onvergeeflijk. Het was interessanter geweest om haar een tegenstander of schurkenrol te laten spelen zoals ze in de Marvelfilm Thor: Ragnarok met verve deed, maar daarin nemen mannen de honneurs waar.

De rolverdeling van Ghostbusters schetste hetzelfde beeld. In het nieuwe Hollywood nemen vrouwen het harmonieus en eensgezind tegen de mannen op.

Acht in de nacht

Onder aanvoering van de door Sandra Bullock vertolkte bajesklant Debbie Ocean en haar oude partner Lou (Cate Blanchett) slaan de acht heldinnen in Ocean's 8 hun slag op het Met Gala in New York.

Edelsmid Mindy Kaling ontfermt zich over het fameuze Cartiercollier, heler Sarah Paulson richt zich op de doorverkoop van de diamanten, hacker Rihanna kraakt de Metbeveiliging en Awkwafina moet de halsketting van een beroemde nek stelen.

De nek is van Anne Hathaway, die ongevraagd meewerkt wanneer ze voor haar galajurk met de failliete ontwerpster ­Helena Bonham Carter in zee gaat.

Omdat het Met Gala tot de meest gefotografeerde evenementen in de stad behoort, werd de film deels op locatie in het Metropolitan Museum of Art opgenomen, waarbij cast en crew noodgedwongen twee weken in nachtploegendiensten werkten.

Edelfiguranten als Kim Karda­shian, Katie Holmes en galavoorzitter Anna Wintour vervolmaken de illusie dat de acht daadwerkelijk op het bal toeslaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden