'NZ-lijn onmogelijke opdracht'

Amsterdam kon de aanleg van de Noord/Zuidlijn niet aan, omdat aan het 'te ingewikkelde project te veel eisen tegelijk werden gesteld'. Foto ANP

Een metro aanleggen in een moeilijk gebied, terwijl niemand er last van mag hebben. Bijna onmogelijk, zegt Henk van Veldhuizen.

Amsterdam kon de aanleg van de Noord/Zuidlijn niet aan, omdat aan het 'te ingewikkelde project te veel eisen tegelijk werden gesteld'. De bouwopdracht grenst aan het onmogelijke, zei Henk van Veldhuizen, directeur van het Projectbureau Noord/Zuidlijn van 2003 tot 2008, donderdag tegen de enquêtecommissie.

Van Veldhuizen: ''We willen een volwaardig metrosysteem met brede en lange treinen, waardoor je grote stations in een dichtbebouwde stad moet bouwen, zonder dat huizen worden gesloopt. De verzakkingen moeten minimaal blijven, bewoners moeten rustig kunnen wonen en winkelen en het verkeer moet blijven rijden. Dat allemaal binnen een krap budget en een krappe planning.''

Dan is ook nog sprake van een slappe bodem. Van Veldhuizen: ''Voeg daarbij het ongelukkige besluit de metro door de Ferdinand Bolstraat te laten lopen, dan rijst de vraag of je jezelf een onmogelijke opdracht hebt gegeven.''

Het resultaat is volgens Van Veldhuizen dat binnen een afstand van tien kilometer alle in de wereld bestaande tunneltechnieken gebruikt worden. ''Complexer kun je het niet maken! Je maakt gebruik van alle snufjes die nog niet voldoende zijn uitgetest en uitontwikkeld.''

Toen Van Veldhuizen in 2003 als baas van het projectbureau aan de klus begon, kwam de bouw niet opgang. Later bleken contracten met de aannemers te rammelen, maar hem was door experts verzekerd dat alles in orde was.

Stadsdelen, diensten, en diverse organisaties werkten langs elkaar heen. Het lukte niet om vergunningen te regelen, bijvoorbeeld voor het hijsen van damwanden op plekken waar veel publiek was. De Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB), was onderbemand, en vreesde ongelukken met passanten.

In 2004 al, een jaar na het begin van de bouw, concludeerde een commissie onder leiding van Peter Kieft van Rijkswaterstaat, dat de gemeente te weinig kennis van zaken had. Van Veldhuizen: ''Ik had de indruk dat de mensen te weinig modder aan de schoenen hadden.'' Hij stond alleen in zijn mening in Amsterdam en kon niet veel doen. Uiteindelijk heeft wethouder Tjeerd Herrema in 2006 ingegrepen.

Van Veldhuizen nam te verwachten meevallers tot honderd miljoen euro in de aanbesteding in de financiële boeken op, voor ze gerealiseerd werden. En die meevallers bleven uit. Ook zei Veldhuizen dat de gemeenteraad in 2007 te horen kreeg dat de lijn eind 2013 klaar zou zijn, terwijl ambtenaren de kans dat dit zou lukken op minder dan één procent schatten. Intern werd al uitgegaan van 2014, maar dat kreeg de raad niet te horen. Van Veldhuizen erkende dat de raad 'explicieter had moeten worden geïnformeerd'. (TON DAMEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden