NZ-lijn boor Victoria onder Cornelis Troostplein

Tunnelboormachine Victoria bevindt zich nu op 17 meter diepte onder Het Cornelis Troostplein. De boor heeft vanaf het Scheldeplein ruim 700 meter afgelegd en is op weg naar het toekomstige station Ceintuurbaan.

Het graafwerk in Station Ceintuurbaan werd vorig jaar april afgerond. Inmidddels zijn de voorbereidingen in volle gang om boor Victoria te ontvangen. © ANP

Tot aan dat station boort Victoria recht boven de tunnelbuis die eerder door Molly is geboord. De afgelopen week zijn in de buis acht speciale stalen tunnelringen gebouwd die verbonden worden met de schacht die uiteindelijk als nooduitgang gaat dienen. Het bouwen van de stalen tunnelringen kostte meer tijd dan de bouw van de betonnen ringen vanwege de andere eisen die aan de nooduitgangen worden gesteld. Het projectbureau Noord/Zuidlijn stelt dat de boorders er desondanks goed het tempo in hebben zitten.

De boor beweegt zich nu voort met een snelheid van gemiddeld 17 meter per dag. De laatste 235 meter tot station Ceintuurbaan zal de boor op een afstand van 7 meter boven de andere tunnelbuis graven. Naar verwachting zal Victoria begin maart bij het station zijn. Dan begint de 'ontvangstprocedure', een ingewikkelde operatie om de tunnelboor het station naar binnen te leiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden