NY Times maakt weer gehakt van Amsterdamse kunstwereld

'Dutch arts scene under siege' (Nederlandse kunstwereld belegerd) luidt de kop boven het openingsartikel van de cultuursectie van de Herald Tribune, de internationale editie van The New York Times van gisteren.

Een voorstelling van Dansgroep Amsterdam in het Van Gogh Museum in 2011.Beeld ANP

Het Amsterdamse culturele leven ligt onder een vergrootglas bij The New York Times. In het artikel, dat in de Herald werd afgedrukt en verder op de site van The New York Times staat, wordt de stand van zaken in de Nederlandse, maar vooral Amsterdamse kunstwereld doorgenomen, nu de opgelegde bezuinigingen dan ook echt van start gaan.

Terwijl in de Nederlandse kunstwereld de verontwaardiging inmiddels heeft plaatsgemaakt voor strijdvaardigheid, draait de Times het mes nog eens om. Onderkop: 'Ingrijpende bezuinigingen decimeren het levendige culturele landschap in Nederland.'

'In heel Nederland hebben leiders van culturele organisaties emotioneel afscheid genomen, dozen gepakt en geprobeerd kostbare artistieke souvenirs te redden voordat de toneellichten gedoofd zijn.'

Somber beeld
Nina Siegal, een Amerikaanse journalist en schrijver, wonend in Amsterdam en hoofdredacteur van de Engelstalige Time Out Amsterdam, schetst een somber beeld van het culturele klimaat in tijden van bezuinigingen. 'De financiële crisis heeft Europese landen ertoe gedwongen om overheidsuitgaven te beperken, maar de culturele sector was het eerst aan de beurt.'

Het artikel komt ruim een maand na het geruchtmakende stuk van de architectuurcriticus van de Times, Michael Kimmelman, die het nieuwe Stedelijk Museum vernietigend besprak onder de kop: 'Why is this museum shaped like a tub?'

Begin deze maand stond Amsterdam nog hoog, op een zesde plek, op de jaarlijkse lijst The 46 places to go in 2013 van The New York Times, vooral vanwege de heropening van het Rijksmuseum én het Stedelijk Museum.

Elitaire parasieten
Siegal wijst nog eens op de 'agressieve antikunstretoriek (van het eerste kabinet-Rutte) die het diepe snijden moest ondersteunen'. De Vlaamse Ann Demeester van Kunstcentrum De Appel komt aan het woord over de toon van het debat: 'De regering-Rutte zette kunstenaars neer als elitaire parasieten, beschaafde bedelaars die leven van de staat in een permanente toestand van procrastinatie.' Rutte II is wat haar betreft een vooruitgang, al was het maar omdat de nieuwe regering de mond houdt over cultuur.

Het stuk eindigt met een verzuchting van Beppie Blankert van Dansgroep Amsterdam: 'Laten we een tijdje huilen, maar niet te lang, en dan gaan denken aan de toekomst.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden