NV Zeedijk koopt horecapand om 'fout geld' uit de straat te weren

De NV Zeedijk heeft een horecapand op de Zeedijk opgekocht. Met het aankopen van panden met een horecabestemming wil de NV meer grip krijgen op het horeca-aanbod in de buurt en 'fout geld' uit de straat weren.

Het door de NV Zeedijk opgekochte horecapand grenst aan de NieuwmarktBeeld Google streetview

Tot nu toe had de NV slechts bedrijfsruimtes, woningen en ateliers op de Zeedijk en in de omgeving in beheer. De aankoop van café Muse op nummer 134 is een eerste poging om meer grip op de diversiteit van het horeca-aanbod in de buurt te krijgen.

Janny Alberts, algemeen directeur van NV Zeedijk: 'We willen geen hamburgertenten of ijssalons, en zeker geen BV's om foute geldstromen te voorkomen. Wat we wel willen, is een bevlogen vakman uit de horeca die met een verrassend plan komt.'

De NV gaat zelf op zoek naar een uitbater voor café Muse. Een jury van vijf bewoners, ondernemers en betrokkenen bij de Zeedijk maakt een shortlist uit de inschrijvingen die aan de voorwaarden voldoen; de NV Zeedijk bepaalt aan de hand van de shortlist wie de nieuwe uitbater wordt.

Het contract wordt aangegaan met de persoon die de leiding heeft, dus niet met rechtspersonen. Vanuit het huurrecht wil de NV sturen op 'een fatsoenlijke onderneming'. Alberts: 'Nette winkels en horeca zijn goed voor de toekomst van de buurt.'

Kwetsbaar
Ton Jacobs, oud-projectleider Zeedijk Toekomst en oud-bestuurslid SamenZeedijk, riep dinsdag in een open brief in Het Parool burgemeester Van der Laan op de NV Zeedijk 'te versterken in plaats van te verkwanselen'. Volgens Jacobs is de Zeedijk ondanks de fikse opwaardering in de laatste jaren nog altijd een kwetsbaar gebied en glijdt de straat de afgelopen tijd 'door een combinatie van factoren' weer af.

Enkele weken geleden schreef Het Parool al over schimmige overnames die de leefbaarheid in de buurt onder druk zetten. Vooral Egyptische kopten timmeren aan de weg, wat leidt tot een opmars van steakhouses en ijszaken. Zij betalen volgens ingewijden soms veel meer dan gebruikelijk.

De ondernemers zeggen zelf het spel eerlijk te spelen. Hun aanbod sluit nu eenmaal aan bij de behoefte van de toerist, aldus Roberto Barsoum namens de koptische ondernemers in de binnenstad. 'De toerist stapt geen horecazaak in om een broodje bal of een portie stamppot te bestellen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden