Plus

'Nu komen mensen met veel geld die nog meer geld gaan krijgen'

Het gekraakte ADM-terrein in het Westelijk Havengebied moet uiterlijk met kerst zijn ontruimd. Een overwinning voor het grote geld of heeft de pret van de krakers nu lang genoeg geduurd?

ADM-terreinBeeld ANP

Het hek van het ADM-terrein bleef gisterochtend gesloten voor de verslaggever, die boodschapper bleek van het slechte nieuws. De Raad van State heeft besloten dat de bewoners in december moeten vertrekken. Tot die tijd beheren ze het gammele hek tot het terrein als een middeleeuwse ophaalbrug: een journalist met een onbekend gezicht komt niet zomaar binnen.

Na even kletsen aan het hek gaat het dan toch een beetje open. Durk verschijnt, een lange, blonde man die als officieuze woordvoerder optreedt. Als hij hoort over de uitspraak, is hij zichtbaar teleurgesteld. "Het is toch potjandrie ernstig, dat zo'n mooi terrein moet wijken voor de belangen van weer een vastgoedbelegger. We nemen de Raad van State niets kwalijk, hoor. Maar wie houdt nu de gemeente nog in de gaten? Hier gebeuren rare dingen."

Probleemdossier
Om het probleemdossier rond het ADM-terrein te doorgronden is nogal wat voorkennis vereist. Hoewel elke betrokkene een eigen versie van het verhaal heeft, zit het in het kort als volgt: op het terrein zat ooit scheepsbouwbedrijf ADM, dat begin jaren zeventig in zwaar weer terechtkwam.

In een laatste poging de scheepsbouwer te redden, verkocht de gemeente de grond spotgoedkoop, op voorwaarde dat het terrein voor scheepsbouw zou worden gebruikt. Die voorwaarde is nog altijd belangrijk.

Inmiddels is het terrein eigendom van Chidda Vastgoed, het vehikel van de erfgenamen van de in 2003 geliquideerde vastgoedbaas Bertus Lüske.

Het landje werd in 1997 gekraakt. Sindsdien is het een kunstenaars­kolonie, waar nu en dan festivals worden georganiseerd. Er wonen gezinnen met kinderen.

Steekspel
De vrijplaats trekt ook andere mensen, die een leven aan de rand van de samenleving leiden. Net buiten het hek staat een verzameling vervallen caravans, waar mensen wonen van wie sommigen tamelijk veel problemen hebben. Een aantal van hen is daarom niet welkom op het ADM-terrein, waar de 'echte' bewoners huizen.

Over de legitimiteit van die bewoners is een juridisch en bestuurlijk steekspel aan de gang. Volgens de bewoners wil eigenaar Chidda Vastgoed op slinkse wijze de voorwaarde omzeilen dat op het terrein enkel scheepsbouw is toegestaan. Als die bestemming officieel zou worden verruimd, zou de waarde van het gebied verveelvoudigen.

Nu heeft Chidda huurders gevonden, bedrijven in de nautische sector nog wel. Koole Maritiem, dat schepen repareert, en Braspenning, dat schepen schildert. Volgens de bewoners is dat niet hetzelfde als de vereiste bestemming 'scheepsbouw'. Ook een hoogleraar privaatrecht rapporteerde dat de bedrijven in hun voorstellen slim 'toeschreven' naar het bestemmingsplan.

'Dit is bitter'
Beoogd huurder scheepsbouwer Damen Shipyards is een legitieme huurder, geven ook de bewoners toe. Maar dat bedrijf zal pas op zijn vroegst over enkele jaren het landje betrekken. Tot die tijd waren de ­bewoners graag blijven zitten.

Niets daarvan, oordeelde de Raad van State. Nu er concrete plannen zijn die aansluiten bij het bestemmingsplan, moet de gemeente gaan handhaven. Per december moeten de krakers weg, al loopt nog een civiele procedure.

Aan het hek verwoordt een vrouw met geblondeerd haar het gevoel: "Als we weg moesten omdat er een scheepsbedrijf komt, zou het anders zijn. Maar nu gaat het om mensen met veel geld die nog meer geld gaan krijgen. Dat is erg bitter."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden