NS test snellere trein Randstad-Groningen

NS wil de reistijd tussen de Randstad en Groningen verkorten. Over het verbeteren van deze verbinding wordt al jaren gesproken, maar nu ligt er een concreet plan.

Beeld anp

Door Lelystad en Assen over te slaan en met 160 kilometer per uur te rijden over de Hanzelijn, tussen Lelystad en Zwolle, in plaats van de gebruikelijke 140 kilometer per uur, kan de reistijd een kwartier korter.

Momenteel duurt de rit van Amsterdam naar Groningen nog op zijn snelst 2 uur en 6 minuten. Begin volgend jaar gaan de spoorwegen met een testrit de haalbaarheid van snellere treinen onderzoeken. Op basis van de resultaten gaat NS bekijken of het mogelijk is om bijvoorbeeld twee keer per dag tijdens de spits zo'n extra snelle trein tussen de Randstad en het noorden te laten rijden.

Leerzaam
"De snelle verbinding naar Groningen kan ook leerzaam zijn voor andere regio's," zegt NS-topman Roger van Boxtel. "Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken."

De testrit wordt gereden met een zogeheten Traxx-locomotief. Dit type rijdt ook als Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda.

Er zijn vaker plannen gemaakt om het noorden beter op de Randstad aan te laten sluiten. Het meest ambitieuze idee was de aanleg van een nieuwe spoorlijn, de Zuiderzeelijn, waar een magneetzweeftrein over zou rijden. Het bleef bij een plan op papier.

Lees ook: NS kijkt of vertraging op de minuut gemeld kan worden

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden