NS stopt mogelijk met regionaal busvervoer

De NS wil zich gaan richten op het spoorvervoer. Dat maakte topman Timo Huges vandaag duidelijk in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Busvervoer lijkt niet binnen deze strategie te passen.

Beeld anp

Het treinbedrijf wil zich vooral richten op het vervoer van reizigers op de belangrijkste trajecten in het land. 'Vanuit de onvolkomenheden in de huidige markt is het logisch dat NS haar rol op de regionale concessiemarkt gaat herzien.' Een definitief besluit hierover moet nog worden genomen.

De NS blijft actief op regionale spoorwegen. Maar busvervoer wordt dan aan anderen overgelaten. Het kan betekenen dat NS haar busvervoerder Qbuzz van de hand doet. Eerder trok de NS zich al terug uit busvervoer in Tsjechië en Duitsland.

Dijsselbloem: fouten bij Qbuzz onacceptabel

NS-dochter Abellio Limburg heeft vuil spel gespeeld bij de aanbesteding van de gecombineerde ov-concessie in Limburg, eerder dit jaar.Lees het hier.

Qbuzz

Op gecombineerde ov-concessies zoals in Limburg waarbij trein- en busvervoer in één pakket wordt aangeboden, zal de NS dan niet meer inschrijven. De NS won deze concessie door malversaties van Qbuzz bleek deze week.

De NS heeft voor de komende tien jaar een alleenrecht op dit hoofdrailnet. Samen met spoorbeheerder ProRail 'hebben wij de handen er aan vol om deze verantwoordelijkheid goed in te vullen', aldus Huges.

De ov-markt werkt bij lange na niet optimaal, stelde de NS-topman. 'We zijn elkaars partner, maar ook elkaars concurrent.' Dat leidt tot verwarring en te veel rechtszaken nadat trajecten zijn gegund aan een partij. Hij vindt dat er vooraf afspraken moeten worden gemaakt over het speelveld om te voorkomen dat er achteraf 'gedonder' komt waar reizigers niets aan hebben.

De rijksoverheid bepaalt steeds in zogeheten vervoersconcessies welk bedrijf waar actief mag zijn. Volgens concurrenten van de NS die meedingen naar zo'n vergunning op regionale lijnen, zoals Arriva en Connexxion, moet er een speelveld komen waar iedereen gelijke kansen heeft. Nu hebben de kleinere bedrijven vaak geen mogelijkheid te winnen van de NS of haar dochters, meent Arriva-directeur Anne Hettinga.

Topman Bart Schmeink van Connexxion stelde dat de ov-markt nu 'zeer imperfect' is en dat de NS daar met Qbuzz een 'hele scheve positie' in inneemt. De NS worden uitgesloten van deelname aan de regionale concessiemarkt, zei hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden