NS lijdt 43 miljoen euro verlies: Fyra grootste kostenpost

De Nederlandse Spoorwegen (NS) kijken terug op een financieel zwaar jaar. De spoorvervoerder leed vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro, vooral door forse voorzieningen en afschrijvingen op de uit de dienst gehaalde Fyra-treinen. De NS maakte de jaarcijfers vanmorgen bekend.

Een Fyra-toestel. Beeld EPA

In 2012 noteerde het spoorbedrijf nog een winst van 263 miljoen door enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef met 4,6 miljard op hetzelfde niveau als in 2012. De opbrengsten uit reizigersvervoer namen nog iets toe. Omdat in 2012 en 2013 niet alle met de overheid afgesproken doelstellingen volledig gehaald werden, zegt de NS nog een boete te verwachten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het debacle met de ondeugdelijk gebleken Fyra-treinen was ingrijpend voor reizigers en NS, stelt het spoorbedrijf. '2013 was voor NS een jaar van confrontatie. Wij konden de reizigers tussen Nederland en België niet de dienstverlening bieden die we wilden', aldus president-directeur Timo Huges in een toelichting.

'Aanscherping'
'Aanscherping van de strategie van NS is noodzakelijk', stelt Huges. 'NS presteert gemiddeld goed, maar als we de reiziger echt centraal stellen is gemiddeld goed niet langer goed genoeg." NS legt de komende jaren daarom de focus op Nederland en het verder verbeteren van de operationele prestaties op het Nederlandse spoor. 'Hierbij staat de reiziger op plek 1,2 en 3 en moeten wij het iedere dag een stapje beter doen.'

Verder is eerder al een programma gestart dat diensten als ICT, financiën en inkoop slagvaardiger en efficiënter maakt en tot een besparing van jaarlijks 100 miljoen euro moet leiden.

Stiptheid van treinen
In 2013 liep de stiptheid van de treinen iets terug. Reden in 2012 nog 94,2 procent van de treinen op tijd, vorig jaar was dit 93,6 procent. Dat is nog net boven de met de overheid afgesproken norm (93 procent). Het bedrijf noemt dit 'in het licht van de ingebruikname van de Hanzelijn, seizoensinvloeden, werkzaamheden aan stations en diverse verstoringen, een in internationaal perspectief goede prestatie'.

Treinreizigers zijn steeds minder tevreden over het al of niet op tijd rijden van NS-treinen. Voor het vierde achtereenvolgende jaar is de tevredenheid afgenomen, zo blijkt uit de jaarlijkse meting door Locov, waarin diverse consumentenorganisaties zijn verenigd.

Ontevredenheid
Nog maar 47 procent van de treinreizigers gaf de NS in 2013 een 7 of hoger voor punctualiteit. In 2009 was dat nog 56 procent. Vooral in het 4e kwartaal vierde ontevredenheid hoogtij: terwijl er amper sprake was van winterse problemen op het spoor, gaf maar 42 procent een 7 of hoger.

Overigens reed in 2013 het grootste deel van de treinen op tijd, met een marge van 3 tot 5 minuten. De NS scoort op dat punt niet veel beter of slechter dan voorgaande jaren, zo blijkt uit metingen van ProRail.

Er gaat trouwens ook veel goed bij NS, constateert Locov. Reizigers zijn steeds beter te spreken over de reinheid van de treinen en perrons. Bijna 60 procent geeft daarvoor een 7 of hoger. Verder groeit de waardering voor de informatie die de NS geeft als het treinverkeer ontregeld is. En ook voelen reizigers zich steeds veiliger in treinen en op stations.

Compensatie bij vertraging
De NS heeft vorig jaar voor 4,3 miljoen euro uitgekeerd aan compensatie bij vertragingen. In totaal kreeg het spoorbedrijf 458.886 claims wegens vertragingen van reizigers. In 2012 waren dat er nog veel meer (538.856). Toen bedroeg het totale compensatiebedrag 5 miljoen euro.

Reizigers hebben recht op financiële compensatie als de vertraging 30 minuten of langer is. Dit geldt voor binnenlandse reizen ongeacht de oorzaak van de vertraging. De vergoeding bedraagt afhankelijk van de vertragingsduur en de kaartsoort maximaal de ritprijs.

In 2013 reed 93,6 procent van de treinen op tijd. Dat is nog juist boven de met de overheid afgesproken norm (93 procent). Een jaar eerder reden 94,2 procent van de treinen stipt volgens dienstregeling.

 
2013 was voor NS een jaar van confrontatie. Wij konden de reizigers tussen Nederland en België niet de dienstverlening bieden die we wilden
President-directeur Timo Huges
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden