NS: kapotte trein na 'pitstop' snel weer oké

In de strijd tegen overvolle treinen richten de Nederlandse Spoorwegen speciale onderhoudswerkplaatsen in.

Een medewerker van NS-dochter NedTrain bezig met onderhoudBeeld anp

Een trein met een plotseling technisch mankement kan daardoor veel eerder terugkeren op het spoor. NS vergelijkt het met een pitstop in de Formule 1. Een trein met bijvoorbeeld een defecte deur of kapotte stroomafnemer kan in zo'n 'pitstraat' drie keer sneller worden gerepareerd, meldt NS woensdag. Tijdens de pitstop zien monteurs een grote klok die aftelt van 24 naar nul. Binnen het etmaal moet de reparatie zijn afgerond.

De eerste resultaten zijn volgens NS goed. In de eerste pitstraat, in het Groningse dorp Onnen, duren de werkzaamheden gemiddeld 13 in plaats van 47 uur. Ook in Leidschendam heeft het spoorbedrijf zo'n onderhoudswerkplaats ingericht en er komen er nog twee: in Maastricht en Amsterdam-Watergraafsmeer.

"Door de tijdwinst keren treinen ongeveer drie keer zo snel terug op het spoor. Dat levert extra zit- en staplaatsen op voor de reiziger", aldus een woordvoerder. "Dankzij de pitstraat zijn er vanaf mei gefaseerd meer treinen beschikbaar voor de reiziger. Vanaf juni draait dit op volle toeren en worden de extra treinen structureel in de dienstregeling verwerkt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden