NS hoopt op tweede tienminutentrein eind 2021

Eind 2021 moet de tweede tienminutentrein gaan rijden. Daarop hoopt althans de NS. De tweede tienminutentrein moet komen op het traject tussen Schiphol en Nijmegen.

De NS komt met de plannen, nu de eerste tienminutentrein naar tevredenheid loopt. Beeld anp

Voordat hier het zogenoemde spoorboekloos rijden echter mogelijk wordt, moeten nog wel werkzaamheden worden uitgevoerd, meldt een NS-woordvoerder. De NS komt met de plannen, nu de eerste tienminutentrein naar tevredenheid loopt.

Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling eind vorig jaar pendelt deze tienminutentrein zeven dagen in de week tussen tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

Hoogfrequente treindienst
Uit de eerste cijfers na de eerste maand van deze zogenoemde hoogfrequente treindienst blijkt dat 93 procent van de treinen op dit traject op tijd rijden, tegenover een landelijk gemiddelde van 92 procent, aldus de NS.

De vervoerder noemt dit opmerkelijk, aangezien vooraf rekening werd gehouden met kinderziektes en meer impact door incidenten vanwege het grote aantal treinen dat nu op deze lijn rijdt.

Tilburg
Tussen Schiphol en Nijmegen rijden nu vier treinen per uur. Dat moeten er dus zes worden. Ook wil de NS ook het aantal intercity's tussen Breda, Tilburg en Eindhoven verhogen van twee naar vier per uur. De extra treinen zijn volgens de NS nodig om het groeiende aantal reizigers te kunnen vervoeren.

Om de extra treinen te laten rijden, moet er onder meer een inhaalspoor komen bij Driebergen-Zeist, een keerspoor bij Ede-Wageningen en een vierde perronspoor op station Tilburg. Ook moeten onder meer treinen gereed worden gemaakt, mensen worden opgeleid en getraind en perrons worden aangepast.

Als de noodzakelijke voorbereidingen afgerond zijn en de infrastructuur op tijd klaar is, gaat de tweede tienminutentrein op zijn vroegst rijden vanaf eind 2021, als de dienstregeling voor het jaar erop ingaat. De extra treinen tussen Breda en Eindhoven kunnen op zijn vroegst vanaf 2025 gaan rijden.

Lees ook: Twee extra treinen per uur, hoe ingewikkeld kan het zijn? Heel ingewikkeld dus

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden