Han Lips

NPO 3 zou wel gek zijn #Boos niet uit te zenden

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Tim Hofman komt in #Boos in actie als Pieter Storms in zijn beste dagen.

#Boos Beeld BNN
#BoosBeeld BNN

Tim Hofman is boos. Herstel, Tim Hofman was boos en hij maakt #Boos. Dit najaar was hij boos op NPO 3-netmanager Suzanne Kunzeler die volgens Tim niets van internet begrijpt. Want daar trekt YouTubekanaal #Boos gemiddeld driehonderdduizend kijkers met reportages waarin Tim in de bres springt voor jongeren.

Kunzeler had dat in deze krant een vlog genoemd. Niets voor NPO 3. "Over NPO-content moet nagedacht zijn, het moet iets toevoegen." Badinerend, vond Tim. En wereldvreemd. #Boos, dus.

En terecht, Lips kan niet anders zeggen. #Boos heeft wel wat. Donderdag hielp Tim twee serveersters die een jaar aan het lijntje waren gehouden door pizzeriaketen Happy ­Italy. Al die tijd kregen ze geen fooi. Toen Tim zich ermee ging bemoeien werden ze afgescheept met een bedragje dat neerkwam op zeven cent per uur. Dus toen ging Tim naar het hoofdkantoor als Pieter Storms in zijn beste dagen. #Breekijzer.

De toon is zo direct als op internet gewoon is: 'Happy Italy wil Tim de tering slaan en Berlusconi is hun mascotte.' #Boos is volhardend, maar nooit grimmig. De onderwerpen zijn goed uitgezocht en doordacht. Zo kwam via #Boos de acceptatieplicht voor scholen aan een meerderheid in de Tweede Kamer. Dus vanwaar dat Calimerotoontje? #Pieppiephoi.

Lips kan zich sterk vergissen, maar #Boos zou op NPO 3 ook scoren. Het is gewoon goeie tv. Met de ijzeren regelmaat uit het televisietijdperk: de makers zorgen trouw dat elke week op donderdagmiddag een aflevering op You­Tube staat. Zo groot zijn de verschillen ook weer niet.

Dat wordt anders als #Boos dit niveau ook haalt met de snelheid van het internet; als ze met hetzelfde tv-vakmanschap inspelen op de actualiteit. Om het à la #Boos te zeggen: als dit soort filmpjes komt als kakken, wordt het echt nieuw. NPO 3 zou wel gek zijn het dan niet uit te zenden.

Reageren? hanlips@parool.nl

Lees ook: Suzanne Kunzeler: Leuke initiatieven, maar niet direct die waartoe wij op aarde zijn en Tim Hofman: Netmanager NPO3 snapt internet niet

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden