Plus

North Sea Jazz: funk, afrobeat en Grace Jones met bodypaint

In Rotterdam ging de 42ste editie van North Sea Jazz van start. Superdiva Grace Jones was excentriek als altijd.

Artiesten beginnen op North Sea hun optredens stipt op tijd. Behalve Grace Jones natuurlijk. Beeld anp
Artiesten beginnen op North Sea hun optredens stipt op tijd. Behalve Grace Jones natuurlijk.Beeld anp

Ooit zagen bezoekers van North Sea Jazz er nogal eens uit als strandgangers. Koelboxen, klapstoeltjes, het mocht allemaal mee naar binnen. Andere tijden. Nu zijn schoudertassen en rugzakjes verboden. En iedere bezoeker wordt grondig gefouilleerd. Het leidt op de eerste dag van het festival tot flinke rijen voor de ingang van het Ahoycomplex.

Tot gemopper leidt het nauwelijks. Iedereen begrijpt dat zulke maatregelen na de aanslag in Manchester allesbehalve onzin zijn. En eenmaal voorbij de portiers is de sfeer op North Sea Jazz vrolijk als altijd. De Amsterdamse groep Koffie is de perfecte openingsact. Afrobeat en funk zijn de uitgangspunten, maar ze worden gespeeld met een onmiskenbaar jazzy feel.

Weglopen

"Superbedankt voor het niet naar andere acts gaan," zegt gitarist Valentijn Bannier na een feestelijk swingende set. Dat voortijdig weglopen bij concerten is wel een ding op North Sea. En nergens is het zo storend als in de Amazon, de enorme, met stoelen volgezette zaal waar jazzlegende Wayne Shorter optreedt. Bij aanvang zit de zaal stampvol, maar al meteen na het eerste gespeelde stuk voltrekt zich een ware volksverhuizing.

Iets te zware kost voor op de vroege vrijdagavond? Shorter deelt het podium behalve met zijn eigen kwartet met het Vlaamse orkest Casco Philharmonic. Gespeeld wordt werk van Shorters laatsverschenen album 'Emanon'. Iedereen is er druk mee. Alleen Shorter zelf zit als een mediterende Boeddhistische monnik doodstil op het podium. Slecht een heel enkele keer zet hij zijn saxofoon aan zijn mond.

De Amerikaanse saxofonist Wayne Shorter, geflankeerd door bassist John Patitucci. Beeld anp
De Amerikaanse saxofonist Wayne Shorter, geflankeerd door bassist John Patitucci.Beeld anp

Grof geschut

Tegenover die ingetogen ernst staat het feestje dat Trombone Shorty & Orleans Avenue bouwen in de Maas, in het dagelijks leven de Ahoyzaal. Shorty stond vaker op North Sea, maar dan wel op kleinere podia. Maar de Maas kan hij ook aan, al komt daar af en toe wel grof geschut aan te pas.

Het publiek 'When the saints go marching in' laten zingen, kun je daar anno 2017 nog mee weg komen? Shorty wel. Funk en rock voeren de boventoon in de show. Maar het leukst is de muziek die teruggrijpt naar de brassmuziek die Trombone Shorty als jongen speelde op straat in New Orleans.

Dat die traditie daar nog altijd leeft, blijkt bij een openluchtoptreden van de eveneens uit New Orleans afkomstige Marching Crusaders: piepjonge gassies, op de grens van de lagere en de middelbare school, die oudestijljazz staan te tetteren of het genre gisteren werd uitgevonden.

La Jones

Artiesten beginnen op North Sea hun optredens stipt op tijd. Behalve Grace Jones natuurlijk, die het aan haar superdivastatus verplicht is twintig minuten later dan aangekondigd te verschijnen. De lichte wrevel daarover is snel verdwenen: La Jones is de als altijd excentrieke gangmaker in een soms rommelige, maar zeker vermakelijke show. Nippend aan een glas cola light: 'I prefer the other coke.'

Aan haar zang is te horen dat ze ouder is geworden, aan haar lichaam zie je dat nauwelijks af. Er zijn heel veel kostuumwisselingen in de show, maar een groot deel van het optreden staat ze zo goed als naakt op het podium. Het duurt even voor iedereen het doorheeft: het is geen strak pak dat ze draagt, ze heeft haar lijf laten beschilderen. Geen bodysuit, maar bodypaint. Dat durft niet iedere vrouw van 69.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden