Review

Nordwand ***

Regie: Philipp Stölzl
Met: Benno Fürmann, Johanna Wokalek
Is bergbeklimmen een sport of is het een verkapt doodsverlangen? In het op feiten gebaseerde Nordwand gaan vier bergbeklimmers in Zwitserland de onmogelijke strijd met de Eiger aan. Er is een relatief makkelijke en een moeilijke manier om de Eiger te beklimmen: al in 1858 haalden klimmers via de westkant de top, maar een succesvolle beklimming via de noordwand lukte pas tachtig jaar en tientallen omgekomen klimmers later. Het bezorgde de noordwand de bijnaam moordwand.

Eén van die mislukte pogingen had plaats in 1936 toen twee Duitsers en twee Oostenrijkers de berg te lijf gingen. Het Hitlerregime zag de propagandawaarde van de poging en de gebeurtenis werd een mediaspektakel. Politiek, media en de klimsport komen niet helemaal gelukkig samen in deze film van de Duitse regisseur Philipp Stölzl.

Hij concentreert zich op de Duitse klimmers Toni (Benno Fürmann) en Andreas (Florian Lukas). Toni heeft helemaal geen zin, maar zijn ex-vriendin Luise (de altijd uitstekende Johanna Wokalek, Pope Joan, Der Baader Meinhof Komplex), een fotojournaliste, haalt hem op verzoek van een redacteur, die een spectaculair verhaal voor zich ziet, over toch te gaan.

De redacteur staat symbool voor de journalist als cynische sensatiezoeker. Het lot van de klimmers interesseert hem geen zier (''Je hebt een glorieuze triomf nodig of een verschrikkelijke tragedie. In een onspectaculaire terugtocht is niemand geïnteresseerd''). Hij wordt op zijn wenken bediend als het weer na een paar dagen omslaat en de klimmers aan een barre terugtocht beginnen. De beelden van de in een sneeuwstorm voor hun leven vechtende mannen is het sterkste deel van de film.

De gruwelijke kou, de bevroren ledematen en de doodsmakken veranderen Nordwand in een horrorfilm. Uit spijt dat ze Toni overhaalde, stelt de fotojournaliste alles in het werk om een reddingsoperatie te organiseren. Veel steun krijgt ze niet. Hadden de klimmers maar niet aan het gevaarlijke avontuur moeten beginnen, is de heersende opvatting. Als er toch een reddingsoperatie op gang komt, lijkt die bij voorbaat hopeloos.

Het is jammer dat de makers van Nordwand er niet voor kozen zich alleen op de klimmers te concentreren. Het liefdesverhaaltje van de fotojournaliste is er met de haren bijgesleept. Dat geldt in mindere mate voor de mediakritiek, die overigens nogal karikaturaal is. Wat beklijft, zijn de gruwelbeelden op de berg. Betere antireclame voor bergbeklimmen is moeilijk denkbaar. (JOS VAN DER BURG)

www.nordwand-film.de

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden