Noord/Zuidlijn nog lang niet af

Eind vorig jaar waren de Noord/Zuidlijnbouwers in Amsterdam in een jubelstemming. Na jaren van plannen, bouwen en boren lag er eindelijk een metrotunnel van ruim 6 kilometer onder Amsterdam die de zuidkant van de stad met het noorden verbindt. Toch duurt het nog zeker 4 jaar voor de eerste metro's passagiers van Station Zuid naar het Buikslotermeerplein vervoeren.

Belangstellenden wandelen door de tunnels tussen het Damrak en het Rokin. De tunnels werden eenmalig opengesteld voor het publiek voordat deze klaargemaakt worden voor de metro van de Noord-Zuidlijn. Beeld anp

Dinsdag gaven de betrokken uitvoerders tekst en uitleg over wat er allemaal nog moet gebeuren voordat het zover is.

De langverwachte metroverbinding onder de hoofdstad is meer dan alleen een tunnel. Sinds de laatste tunnelboor op 1 december werd uitgezet, werken bouwers met man en macht aan wat heet de 'afbouw' van de metrolijn.

Inmiddels ligt op het traject in Amsterdam-Noord al ruim 2 kilometer rails, de komende jaren komt daar nog in totaal 7 kilometer bij. Naast het leggen van de sporen wordt tot 2017 hard gewerkt aan het afbouwen van de 8 stations (vijf ondergronds en drie bovengronds) en de bijbehorende 91 roltrappen, 4 rolpaden, 24 liften, 23 nooduitgangen, 8500 vierkante meter voor het publiek toegankelijke ruimte en 11.000 vierkante meter glaswand.

De afbouwwerkzaamheden in Noord moeten voor het eind van dit jaar klaar zijn. Daarna volgen het zuidelijke deel van het traject en de metrohalte onder het Centraal Station, bijgenaamd De Kathedraal. In 2015 hopen de bouwers te kunnen beginnen aan de drie diepste stations; Rokin, Vijzelgracht en De Pijp.

Als alles volgens plan verloopt, kan halverwege 2016 worden begonnen met het testen van alle systemen en de eerste proefritten. De test- en proeffase duurt in het gunstigste geval zo'n 8 maanden. Dan worden ook alle mogelijke calamiteitenscenario's getest. Benno Stoiber, contractmanager transporttechniek en afbouw, voorspelt dat dat vooral een grote uitdaging belooft op het diepstgelegen station De Pijp. 'Dat is een heel bijzonder station omdat de perrons onder elkaar liggen, verbonden met lange roltrappen. Om reizigers in geval van nood snel te kunnen evacueren, hebben we bij hoge uitzondering toestemming gekregen om de roltrappen de andere kant op te kunnen laten lopen. Daar moeten we wel goed mee oefenen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden