Noord/Zuidlijn na boren ook vol risico

Zorgen zijn er ook over cultuurverschillen tussen de Dienst Noord/Zuidlijn, die het voortouw heeft bij de aanleg, en Amsys, de dienst verantwoordelijk voor onder meer metrostellen. Foto ANP Beeld anp
Zorgen zijn er ook over cultuurverschillen tussen de Dienst Noord/Zuidlijn, die het voortouw heeft bij de aanleg, en Amsys, de dienst verantwoordelijk voor onder meer metrostellen. Foto ANPBeeld anp

AMSTERDAM - Het boren loopt op rolletjes, maar de toekomst van de Noord/Zuidlijn is ongewis. In de volgende fase bedreigen nieuwe risico's het budget en de tijdsplanning.

Dit staat in een rapport van externe deskundigen, geschreven op verzoek van de gemeente Amsterdam. De opstellers van het rapport waarschuwen voor nieuwe risico's die zich aandienen zodra het zwaartepunt van de bouwfase - die 'op orde' raakt - wordt verlegd naar de periode waarin de Noord/Zuidlijn moet worden ingepast in het bestaande metrosysteem. Zodra met treinstellen wordt proefgedraaid moeten beveiliging en onderhoudsfaciliteiten op orde zijn. Er ontbreekt een 'masterplan' voor zo'n 'werkend vervoersysteem'.

'Nog veel moet worden uitgezocht/uitgedacht ten aanzien van techniek, partijen, procedures, testen, proefbedrijf etc (...) Daarnaast moet in veel gevallen nog worden uitgewerkt wie wat op welk moment moet leveren op basis van welke eisen/criteria. Hierbij is zowel 'willen' (bereidheid) als het 'kunnen'(hebben we de mogelijkheid, mensen, deskundigheid?) een issue,' aldus het rapport.

Niet vrij van zorgen
De auteurs zijn bezorgd over de samenwerking tussen gemeentelijke diensten, de Stadsregio Amsterdam en openbaarvervoersbedrijf GVB. Het gebrek aan duidelijke hiërarchie 'geeft iedere sleutelspeler de gelegenheid naar bevind van zaken te handelen'. Zorgen zijn er ook over cultuurverschillen tussen de Dienst Noord/Zuidlijn, die het voortouw heeft bij de aanleg, en Amsys, de dienst verantwoordelijk voor onder meer metrostellen. Het risico bestaat dat Amsys besluiten uitstelt, waardoor de Noord/Zuidlijn (die in 2017 in gebruik moet worden genomen) vertraging oploopt. Door de cultuurverschillen kunnen 'samenwerking en begrip onder druk komen te staan.'

Onzekerheid over de vraag of niet een ander vervoerbedrijf dan GVB op de lijn gaat rijden, 'impliceert belangrijke risico's'. Er bestaat een groot meningsverschil tussen de Stadsregio Amsterdam en GVB. De vraag is of het tramnet wel op het huidige niveau kan blijven als de metro eenmaal rijdt.

De huidige bouwfase is evenmin vrij van zorgen. Ondanks heronderhandelde contracten met aannemers komen nieuwe tegenvallers weer veelal voor rekening van de gemeente.

Een woordvoerster van wethouder Eric Wiebes zegt dat de gemeente zich goed moet voorbereiden op de volgende fase. ''Op een bijeenkomst vorige week met mensen die betrokken zijn bij andere grote infrastructurele projecten, werd gezegd dat we er heel vroeg bij zijn.'' (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden