Noord/Zuidlijn leidt opnieuw tot grote problemen

Weer dreigt een miljoenentegenvaller door de Noord/Zuidlijn. Achter de schermen circuleren vergaande oplossingen en wordt al gebakkeleid over de rekening.

Bas Soetenhorst en Marc Kruyswijk
Het station voor de Noord/Zuidlijn bij CS. De introductie van een nieuw beveiligingssysteem levert hoofdbrekens op. Beeld Rink Hof
Het station voor de Noord/Zuidlijn bij CS. De introductie van een nieuw beveiligingssysteem levert hoofdbrekens op.Beeld Rink Hof

De verstrengeling van de Noord/Zuidlijn met een ander groot bouwproject, Zuidasdok, leidt tot grote problemen. De zaak draait rond het beveiligings- en sturingssysteem van de Noord/Zuidlijn, het zenuwstelsel van de metro.

Het probleem zit bij het eind- en vertrekpunt op station Zuid. De kwestie kan vergaande consequenties hebben voor Zuidasdok. Dat behelst de ondertunneling van de A10 en uitbreiding van station Zuid voor in totaal 1,6 miljard euro.

"Er is een risico dat de planning van Zuidasdok wordt beïnvloed," bevestigt een woordvoerder van de gemeente. De bouw moet in 2018 beginnen. De woordvoerder zegt dat er 'onduidelijkheid en zorg' is over de snelheid waarmee het probleem kan worden opgelost.

Ernstige vertraging
Achter de schermen is discussie tussen de gemeente en de Zuidasdokorganisatie, waarin het rijk de belangrijkste speler en financier is, over wie opdraait voor extra kosten. Die kunnen tientallen miljoen euro's bedragen.

Daardoor dreigt een forse tegenvaller bij het Zuidasdok, nog voordat de eerste schop in de grond gaat.

"Als sprake is van meerkosten voor Zuidasdok, zullen daarover gezamenlijke afspraken worden gemaakt," aldus de zegsman van de gemeente. Een woordvoerder van Zuidasdok bevestigt dit.

Deze zomer meldde wethouder Pieter Litjens al ernstige vertraging bij het nieuwe treinbeveiligingssysteem dat gelijktijdig met de Noord/Zuidlijn in juli 2018 op het hele metronetwerk in gebruik zou worden genomen.

Om nieuw uitstel van de Noord/Zuidlijn af te wenden, blijven bestaande metrolijnen vooralsnog rijden met het huidige beveiligingssysteem, waarvan jaren geleden al is gezegd dat het op is. Alleen de Noord/Zuidlijn krijgt vanaf juli het nieuwe systeem.

Inmiddels blijkt volgens ingewijden die scheiding tussen het oude en nieuwe systeem bij station Zuid zeer moeilijk uitvoerbaar, doordat de bestaande metro en de Noord/Zuidlijn hier samenkomen én gewerkt wordt aan het spoor vanwege het Zuidasdok.

Een oplossing is nog onbekend. Volgens de gemeentewoordvoerder is de kwestie 'urgent' en wordt komende weken verder gepraat over 'mogelijke maatregelen'.

Extra kosten
Alle scenario's die de voorbije weken binnenskamers circuleerden, veroorzaken bij het Zuidasdok of de Noord/Zuidlijn vertraging en extra kosten. Ook is gepraat over gedeeltelijke ingebruikname van de nieuwe metro.

Die optie is weer van tafel, aldus de woordvoerder. Ook van uitstel van de Noord/Zuidlijn is volgens hem geen sprake.

Een ander scenario is het nog jaren in de lucht houden van het oude beveiligingssysteem, al zijn onderdelen daarvan schaars.

Afspraken
Over de extra kosten stelt de organisatie Zuidasdok volgens ingewijden dat de veroorzaker betaalt: Amsterdam en/of Alstom, de producent van het beveiligingssysteem.

Amsterdam kan zeggen dat station Zuid onder Zuidasdok valt en extra kosten dus ook. Litjens zei onlangs ervan uit te gaan dat Alstom opdraait voor eventuele extra kosten, omdat het 'niet kan voldoen aan de verplichtingen zoals we ze hebben afgesproken'.

Een Alstom-woordvoerder stelt dat is voldaan aan de oorspronkelijke afspraken en dat de gemeente heeft gekozen voor een 'gewijzigde implementatiestrategie'. Ze wil niets zeggen over wie de kosten moet dragen.

Lees verder: Volgend jaar rijdt de Noord/Zuidlijn, maar hoe?

3,1 miljard

De aanleg van de Noord/Zuidlijn was oorspronkelijk begroot op 1,4 miljard euro. Inmiddels is dit 3,1 miljard euro.

null Beeld LVDB
Beeld LVDB

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden