'Noord/Zuidlijn gaat meer veranderen dan reiziger lief is'

De dag dat de Noord/Zuidlijn gaat rijden, wordt D-Day voor Amsterdam. Er zullen dingen misgaan en de veranderingen in het openbaar vervoer zullen sommigen tegen het zere been zijn. Was getekend: Sharon Dijksma, de nieuwe verkeerswethouder van Amsterdam.

Sharon Dijksma, de nieuwe verkeerswethouder van Amsterdam.Beeld anp

Zij reageerde daarmee op een discussie in debatcentrum De Balie over de komst van de nieuwe metrolijn deze zomer. Dijksma, net vier dagen in functie, bevestigde dat zij hoopte op enige coulance van de Amsterdamse reizigers als de indienstname van de Noord/Zuidlijn problematisch verloopt.

De verwachting is dat de eerste periode nadat de metro gaat rijden, er regelmatig verstoringen zullen optreden. Terugvallen op de oude dienstregeling is dan geen optie meer.

Dijksma zei dat 'er meer gaat veranderen' dan de reiziger lief is, omdat tramlijnen niet gelijk moeten oprijden met de metro ondergronds. "Dan zouden we lijnen kannibaliseren."

Overstappen
Ook ging zij dinsdagavond in op de veelgehoorde klacht dat reizigers vaker moeten overstappen, maar dat is onvermijdelijk. "Overstappen wordt gezien als een hindernis, ook wanneer je uiteindelijk sneller op je bestemming bent. Maar ik realiseer me dat dat tot veel rumoer zal leiden."

Verder gaf Dijksma aan veel overleg te verwachten met landelijke bewindslieden. "We zullen wel moeten. Maar we gaan niet heel hard lopen schreeuwen, dan krijg je je poen niet." Op de vraag wat ze dan gaat fluisteren, antwoordde ze: "Show me the money."

Spijt
Tijdens de avond in De Balie stond de vraag centraal welke lessen er kunnen worden geleerd van de bijna traumatische aanleg van de Noord/Zuidlijn.

Geert Dales, in 2002 verantwoordelijk wethouder toen het definitieve aanlegbesluit werd genomen, vergeleek zijn beslissing van toen onnavolgbaar met het springen in 'een zwart gat'. "Dan komt het erop aan als bestuurder: ben je bang?"

Dales betuigde nogmaals spijt voor fouten die hij gemaakt zou hebben en dat destijds verwachtingen zouden zijn gewekt die tijdens de geplaagde aanleg niet konden worden waargemaakt.

Tegelijk was Dales allesbehalve deemoedig. "Als ik de hele dag een beetje met een hondje zou hebben gewandeld, weet je zeker dat er nooit een Noord/Zuidlijn zou zijn gekomen."

Laten we vooral blij zijn dat ie er nu eindelijk ligt, stelde Dales, die kritiek schaarde onder het kopje 'Noord/Zuidlijn-bashen'. "De metrolijn is de Gina Lollobrigida van de stad, die hoef je niet te verdedigen."

Lees ook: De Noord/Zuidlijn rijdt straks, maar vraag niet hoe en Deel 1 van onze serie: Zestien jaar aarzelen, soebatten en rekenen

Bekijk het verslag van de avond in De Balie terug:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden