Noord/Zuidlijn-bouwer Imtech vraagt uitstel van betaling aan

Het bedrijf Imtech, dat materiaal aanlevert en installatiewerkzaamheden uitvoert voor de stations en tunnels van de Noord/Zuidlijn, heeft uitstel van betaling aangevraagd.

Beeld anp

Het verzoek van de geplaagde technisch dienstverlener bij de rechtbank in Rotterdam is goedgekeurd en er zijn bewindvoerders aangesteld. Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend.

De surseance van betaling volgt op de faillissementsaanvraag van Imtech Duitsland, vorige week donderdag. Imtech heeft de afgelopen dagen geen overeenkomst weten te sluiten over extra financiering, waardoor de stap noodzakelijk is geworden. Volgens de raad van bestuur en raad van commissarissen van Imtech was de aanvraag voor uitstel van betaling onvermijdelijk.

Fraude
'Het is zeer teleurstellend dat na alle inspanningen het niet mogelijk is gebleken om deze situatie te voorkomen. Door uitstel van betaling aan te vragen, kunnen we de kans vergroten dat aanzienlijke delen van Imtech door kunnen gaan in het belang van alle belanghebbenden en in het bijzonder onze werknemers', aldus een verklaring van bestuursvoorzitter Gerard van de Aast en president-commissaris Frans Cremers.

Imtech had gisteren al aangegeven dat de gesprekken over een nieuwe lening van 75 miljoen euro definitief op niks waren uitgedraaid. Het installatiebedrijf liet toen weten de situatie en consequenties te evalueren en de opties te bekijken om zo veel mogelijk van de groep te behouden.

Het aandeel Imtech ging gisteren op de beurs in Amsterdam met 40 procent omlaag tot 0,43 euro. Imtech verloor vorige week al ruim 80 procent van zijn beurswaarde, door zorgen over de toekomst van de onderneming.

Het bedrijf kwam na jaren van groei begin 2013 in de knel, door de ontdekking van jarenlange fraude in Duitsland en Polen. Dit zadelde het bedrijf met langdurige, grote verliezen op. Imtech probeerde schoon schip te maken, maar slaagde er niet in uit de financiële problemen te komen. In augustus 2015 leidde dit tot het bankroet van Imtech Duitsland

Noord/Zuidlijn
GroenLinks, de PvdA, de VVD en D66 lieten gisteren al tegen AT5 weten erg ongerust te zijn over de ontwikkelingen bij Imtech. 'We kunnen geen nieuwe vertraging gebruiken', verklaarde D66 raadslid Bart Vink over de afbouw van de Noord/Zuidlijn.

Of de problemen bij Imtech daadwerkelijk gevolgen kunnen hebben voor de metrolijn is onduidelijk. Het bedrijf heeft in Amsterdam een kantoor op de Hullenbergweg.

Impact op Noord/Zuidlijn?

De situatie bij installatiebedrijf Imtech kan consequenties hebben voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn. De Amsterdamse wethouder van Verkeer Pieter Litjens houdt rekening met nieuwe vertraging voor de Noord/Zuidlijn, nu installatiebedrijf Imtech vanmorgen surseance van betaling heeft aangevraagd.

Sinds 2011 is de Nederlandse dochteronderneming Imtech Building Services betrokken bij de afbouwwerkzaamheden van de nieuwe Amsterdamse metrolijn. Behalve om de aanleg van het spoor, gaat het om het afbouwen van de acht metrostations die vanaf oktober 2017 in gebruik zouden moeten worden genomen. Deze werkzaamheden betreffen het aanleggen van roltrappen en liften, verlichting en andere technische installaties.

Een woordvoerder van de Dienst Metro zei vorige week tegen Het Parool dat de gemeente geen scenario heeft klaarliggen voor het geval Imtech omvalt. 'Maar Imtech is bij de Noord/Zuidlijn onderdeel van een samenwerkingsverband waarin de rol van Imtech circa twintig procent bedraagt. Het grootste deel van de werkzaamheden komt voor rekening van aannemer Visser & Smit Bouw.' VIA NZL luidt de naam van deze bouwcombinatie.

Eerder deze maand meldde Imtech dat een deel van de problemen in Nederland verband houdt met tegenvallers bij de Noord/Zuidlijn. Een grote toeleverancier van Imtech, Oskomera uit Oss, ging in juni failliet. Hoeveel verlies dat voor Imtech betekent, wilde het bedrijf niet zeggen. Oskomera was als onderaan- nemer verantwoordelijk voor de glaswanden, de liften en de balustrades in de metrostations van de Noord/Zuidlijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden