Plus

Noord gaat hard én niet hard genoeg

De woningnood in Amsterdam is hoog. Daarom wil de gemeente door de hele stad 50.000 nieuwe huizen bouwen - de plannen zijn vastgelegd in 'Koers 2025'. Wat moet daarvoor wijken? Een dagelijkse serie.

De Sixhaven aan de centrale IJ-oever Beeld Marc Driessen

Tien meter onder de grond voelt het klam aan. In de buurt van de grote ventilatoren, die voor de doorstroming van de lucht in de tunnel zorgen, is het aangenamer.

De ventilatoren zijn tijdelijk: straks zorgen de metro's zelf voor aanvoer van verse lucht, door met zeventig tot tachtig kilometer per uur over de rails te rijden.

Die rails liggen er al en dit deel van de Noord/Zuidlijn is eigenlijk vrijwel gereed. Aan de ene kant duiken de sporen naar beneden, onder het IJ door richting Centraal Station, via de tunnelbuizen die een paar jaar geleden zijn afgezonken.

500 tot 1500 woningen
Aan de andere kant klimt het spoor omhoog, richting het bovengrondse station Noorderpark. En hier, onder de Sixhavenweg, komt in de toekomst misschien nog een extra station.

Noord verandert snel. Op Overhoeks verrijzen achter de A'DAM Toren nog eens vijf torens, met een hoogte tot 110 meter.

Volgens Koers 2025 biedt het gebied rondom jachthaven Sixhaven de mogelijkheid tot de 'uitbouw van het grootstedelijk kerngebied'. Hier zouden tussen 500 en 1500 woningen gebouwd kunnen worden, een extra metrostation zou dan welkom zijn.

Aanvoer van materiaal
Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn is er zelfs al rekening mee gehouden dat station Sixhaven er ooit gaat komen. Onder de grond is goed te zien waar dat station precies zou komen te liggen: het is op de plek waar een met Dixies volgeladen wagon staat.

Het huidige bouwdok achter de jachthaven wordt nu gebruikt voor de aanvoer van materiaal dat verderop in de tunnel nodig is. Via een hijskraan en een gat in het dak van de tunnel wordt alle bouwmateriaal op wagons geladen, waarna het via de rails door de tunnel de stad door wordt ­vervoerd.

De plek waar het extra metrostation zou komen Beeld Laura Van Der Bijl

Zestig miljoen
De wagon met de Dixies staat op het middelste van de drie sporen. Vrijwel de hele Noord/Zuidlijn bestaat uit dubbel spoor, maar hier is ook een klein wachtspoor waar metro's tijdelijk kunnen parkeren.

Op de plaats van dat derde spoor kan later een smal eilandperron geplaatst worden, te bereiken via een lift, roltrap en vaste trap. Kosten: een kleine zestig miljoen euro, zo werd vorig jaar berekend. Een groot deel van het sta­tion kan zelfs worden aangelegd zonder dat het metroverkeer er straks al te veel hinder van ondervindt.

Meteen maar doen dus? Daar wordt later dit jaar meer over bekend. De extra metrohalte is een van de opties die nu wordt onderzocht om de verbinding ­tussen Centrum en Noord te verbeteren. Ook wordt ­gekeken naar bruggen, een voetgangerstunnel en extra veren.

Hoe centraal de plek ook is, ergens is het ook vreemd om te gaan bouwen bij de Sixhaven. Niet alleen omdat het startpunt van de groene strook langs het Noordhollandsch Kanaal is, maar ook omdat er nog geen metrohalte is en de bereikbaarheid nu al problematisch is.

Aantrekkelijke IJ-over
Andere locaties in Noord liggen meer voor de hand. 'De vastgoedontwikkeling aan de aantrekkelijke IJ-­oever gaat sneller dan de bereikbaarheid van het gebied kan bijbenen,' schrijft stadsdeel Noord in haar zienswijze over Koers 2025. 'Langs de Noord/Zuidlijn is het precies andersom. Er is veel geïnvesteerd in ­infrastructuur, terwijl de ontwikkeling rond de haltes Noorderpark en Buikslotermeerplein ver achterblijft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden