Plus

Nooit meer met de trein dankzij BlaBlaCar

Autodeeldienst BlaBlaCar wordt vooral gebruikt voor ritjes over de grens. Met een nieuwe aanpak én een kantoor in de stad moeten ook korte ritjes populair worden.

In steden moeten duidelijk omschreven plaatsen komen om in en uit te stappenBeeld Ted Struwer

We gaan het makkelijker maken om ritten tussen de vijftig en honderd kilometer te delen," zegt Nicolas Brusson, medeoprichter van BlaBlaCar. Nederlanders gebruiken de autodeeldienst nu vooral voor buitenlandse bestemmingen als Parijs, Brussel en Berlijn, maar het bedrijf wil een betaalbaar alternatief gaan bieden voor trein en bus binnen Nederland.

Het van oorsprong Franse bedrijf is actief in 22 landen in Europa en de rest van de wereld, waaronder Rusland, Brazilië, India en Turkije. BlaBlaCar ziet zichzelf als een wereldwijd vervoersbedrijf met een community van bestuurders en passagiers. "We hebben al dertig miljoen gebruikers en vier miljoen ritten per maand."

Nieuwe aanpak
Eind mei opende BlaBlaCar een kantoor in Amsterdam, de zestiende internationale vestiging. "We dachten dat we Nederlandse markt goed vanuit het hoofdkantoor in Parijs konden bedienen," aldus Brusson. "Maar dat was een van de fouten die je nu eenmaal maakt als je een onderneming opbouwt." Met zeven medewerkers gaat BlaBlaCar zich vanuit Amsterdam sterker richten op de Benelux.

BlaBlaCar richt zich vooral op de lange afstand: de gemiddelde lengte van een gedeelde rit is 330 kilometer. Brusson kondigt nu een nieuwe aanpak aan die volgens hem beter past bij de Nederlandse markt. "In Nederland zien we nu vooral ritten over de grens. Maar we willen ons meer richten op de middellange afstand. We gaan een meer actieve rol spelen bij het matchen, zodat een reiziger na een aanvraag bij een bestuurder minder lang hoeft te wachten op een reactie. Ook overwegen we een vorm van garantie. Wij willen zelf bestuurders gaan benaderen voor iemand die bijvoorbeeld een rit van Amsterdam naar Rotterdam boekt."

In steden moeten duidelijk omschreven plaatsen komen om in en uit te stappen, aldus Brusson. "Ons doel is om de reis zo simpel mogelijk te maken. Die opstapplaatsen gaan we niet zelf aanwijzen, dat doen onze gebruikers wel."

Weinig concurrentie
Nederland heeft goede trein- en busverbindingen, maar volgens hem is dat geen beletsel om hier stevig te groeien. "In andere landen met goed openbaar vervoer doet BlaBlaCar het ook heel goed. Dat komt door de lagere prijs, maar ook omdat je een rit kunt maken van een specifiek deel van de ene naar een specifiek deel van een andere stad. Dat scheelt tijd. Als je met de trein reist, moet je vaak aanvullend openbaar vervoer nemen."

BlaBlaCar ziet geen directe concurrentie in Nederland. "Deelautobedrijven als Snappcar zijn actief in een andere markt, die concurreren met autoverhuurbedrijven. Wij bieden ritten aan van A naar B. Maar het komt er wel op neer dat wij concurreren met trein en bus."

Een rit met BlaBlaCar gaat niet altijd ten koste van het openbaar vervoer, aldus Brusson. "Een deel van onze passagiers zou de reis anders helemaal niet maken. Omdat die te duur zou zijn, of bij gebrek aan een goede verbinding."

LogoBeeld -

Winst komt later wel
BlaBlaCar is een van de weinige Europese start-ups met een marktwaarde van een miljard dollar, een zogenoemde unicorn. Winst maakt het bedrijf nog niet, aldus Brusson. "Onze focus ligt niet op winst, maar op expansie. Vorig jaar hebben we een investering opgehaald van 200 miljoen dollar, en eerder 100 miljoen dollar. We zijn een van de zwaarst gefinancierde start-ups in Europa."

De investeerders delen onze langetermijnvisie om eerst een gemeenschap op grote schaal te creëren, stelt hij. "Sommigen hebben ook geïnvesteerd in Facebook, Spotify en Dropbox. Zij begrijpen heel goed dat het oké is om niet op korte termijn winst te maken als je bezig bent een fantastisch bedrijf op te bouwen."

Brusson voelt wel druk van die investeerders. "Maar dat is druk om te groeien, niet om winst te maken. En ze houden natuurlijk wel in de gaten dat we het geld niet over de balk smijten." Wanneer BlaBlaCar zwarte cijfers gaat schrijven, zegt Brusson niet te weten. "Dat bekijken we elk jaar opnieuw."

Het moment van winstgevendheid hangt onder meer samen met het verdere tempo van de mondiale expansie, aldus Brusson. Hij verwacht dat BlaBlaCar binnen een paar jaar meer dan honderd miljoen gebruikers heeft over de hele wereld.

In twee belangrijke landen waagt BlaBlaCar zich in elk geval voorlopig niet. "China is een complexe markt met ingewikkelde regels. En in de VS is autorijden door de lage brandstofprijzen veel goedkoper dan in Europa, en daardoor minder aantrekkelijk om ritten te delen."



Passagiers en pakketten

BlaBlaCar koppelt passagiers aan een automobilist met vrije zitplaatsen die dezelfde kant opgaat. De meerijders betalen alleen een bedrag voor de brandstof, de bestuurder mag geen winst maken. Het bedrijf hanteert om die reden maximumtarieven. BlaBlaCar houdt een commissie in van 10 tot 15 procent.

De BlaBlaCarreiziger is gemiddeld 30 jaar oud. Een derde is zowel passagier als zelf aanbieder van ritten. Het creëren van vertrouwen tussen mensen die elkaar niet kennen, is volgens Brusson een belangrijke sleutel voor het succes. Het bedrijf verifieert identiteiten van deelnemers en moedigt uitgebreide ledenprofielen met foto aan.

Leden kunnen elkaar beoordelen. Ook kunnen ze aangeven hoe spraakzaam ze zijn: van Bla (je zult me niet vaak horen) tot BlaBla (ik praat als ik zin heb) en BlaBlaBla (kletskous). Het bedrijf kijkt ondertussen naar nieuwe gebruiksmogelijkheden. Zo overweegt BlaBlaCar gebruikers in te zetten voor het bezorgen van pakketten en spullen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden