Plus

Nooit meer een lege accu: laad je boot op bij het café

Meer mensen zouden elektrisch moeten varen over de grachten, maar ja, die angst voor een lege accu. Ondernemer Job Veltman verzon er iets op: opladen tijdens een cafébezoek.

Job Veltman vaart met zijn boot naar Hannekes Boom, waar hij zijn batterij kan opladen.Beeld Tammy van Nerum

Angst is een krachtige drijfveer, dat is bekend. Van alle angsten is die voor een lege accu op het water misschien niet de allergrootste, maar tijdens deze warme weken, waarin de grachten soms uitpuilen, is het wel een behoorlijk realistische.

Dat je lekker door de grachten vaart en je elektrische motor er opeens mee stopt, omdat je accu leeg is. En dat je daarom dus maar in de buurt van je ligplaats blijft.

In jargon noemen ze het 'range anxiety', een term die vooral wordt gebezigd wanneer het gaat over de angst van bestuurders van elektrische auto's. Zonder goede oplaadinfrastructuur maakt elektrisch rijden geen kans, omdat automobilisten graag de garantie hebben dat ze, als dat nodig is, kunnen 'tanken'.

Voor auto's is daarvoor inmiddels een behoorlijk aantal laadpalen opgetuigd, maar wanneer je een elektrische motor achter je boot hebt hangen, is het vooralsnog behelpen: de wateroplaadpunten zijn dun gezaaid.

Bereik vergroten
Daar brengt Job Veltman (31) verandering in. Hij bedacht Voltogo, een oplaadnetwerk voor draagbare batterijen, waarmee elektrische pleziervaartuigen hun bereik fors kunnen vergroten.

Terwijl hij zijn sloep met elektromotor extreem zacht pruttelend richting CS stuurt, vertelt hij hoe hij het voor zich ziet. "We hebben een draagbare batterij ontwikkeld, die je bij vier watercafés in Amsterdam gratis in drie kwartier weer behoorlijk kunt opladen. Cafés kunnen wel vragen dat je ten minste iets consumeert."

Beeld Tammy van Nerum

Idee is dat je de tijd waarin je normaal gesproken zit te wachten, ­aangenaam kunt doorbrengen bij Hannekes Boom, Meneer Nieges, Amstelhaven en De Ceuvel - wat maar het begin is van een landelijk netwerk, zegt Veltman.

"Hierdoor hoef je niet bang te zijn dat je met een lege accu komt te zitten en krijg je een enorm bereik met je elektrische boot."

Rommelig straatbeeld
Veltman en zijn compagnon spelen in op de verwachting dat binnen afzienbare tijd alle pleziervaart met een benzine- of dieselmotor van de Amsterdamse grachten zal worden geweerd.

"Om dat mogelijk te maken is de gemeente aan het onderzoeken hoe ze met een goede oplaadinfrastuctuur kunnen komen, daar sorteren wij vast op voor. Het gevaar bestaat dat die oplaadpunten op onhandige plaatsen komen en het straatbeeld rommeliger maken, terwijl Amsterdamse horecaondernemers hier een positieve rol in kunnen spelen. En het heeft de potentie de gemeente een boel investeringen te besparen."

Uitstootvrij
Het is dubbele winst, zegt Veltman. "Veel mensen willen wel elektrisch varen, maar zijn bang dat ze nergens komen. Terwijl het veel comfortabeler is: je vaart uitstootvrij en je zit niet de hele tijd in het lawaai. Wij willen voor gemak zorgen, zodat meer mensen straks elektrisch varen door de stad. Dat is goed voor iedereen."

Veltman kwam op het idee van de draagbare accu's tijdens een vakantie in Myanmar, waar hij met een bootje over Inle Lake werd rondgevaren. "Dat meer is qua oppervlak vergelijkbaar met Amsterdam binnen de Ring."

"Het wordt intensief gebruikt door allerlei bootjes met sterk vervuilende motoren, vaak uit oude vracht­wagens. Ik ben technisch opgeleid en dacht: dat moet anders kunnen. En welke stad is voor zo'n idee een betere voedingsbodem dan Amsterdam?"

Voltogo is niet goedkoop: een set met een elektrische buitenboordmotor en de batterij met toegang tot het oplaadnetwerk begint bij 2900 euro. Volgens Veltman is dat vanwege de hoge kwaliteit van de producten. De prijs is vergelijkbaar met de nieuwprijs van een ouderwetse benzinemotor. "Maar dit vaart veel comfortabeler."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden