Plus

Noodkreet speciaal onderwijs: lerarentekort slaat toe

Het lerarentekort in het speciaal onderwijs slaat ongenadig toe, veel meer dan in het regulier onderwijs. Een klas opdelen gaat niet en invallers zijn er niet. 'Soms moeten we kinderen naar huis sturen, terwijl dat met deze kinderen niet kan.'

Het speciaal onderwijs heeft een enorm lerarentekort Beeld ANP

Er zijn halverwege dit schooljaar nog zeker 30 vacatures op de 27 scholen voor speciaal onderwijs in de stad. Het is niet altijd zichtbaar, maar meer dan 4000 Amsterdamse kinderen gaan naar deze speciale scholen. En hun aantal groeit, tegen de verwachting in. Tegelijkertijd neemt het aantal docenten af.

Wat de situatie in het (voortgezet) speciaal ­onderwijs extra ingewikkeld maakt, is dat klassen minimaal twee begeleiders nodig hebben. Bovendien kun je groepen niet zomaar opdelen, zijn nieuwe gezichten een garantie voor chaos en stuur je een kind dat veel zorg nodig heeft, niet naar huis. "We houden ons een beetje overeind met zijinstromers, maar verder is het vreselijk," zegt Henk Kok, directeur van VSO De Heldring in Nieuw-West. "Er komt niemand op onze laatste advertentie af."

Niet voor iedereen
Hij vreest dat dit nog maar het begin is. Omdat alle scholen worstelen met het vullen van vacatures, hebben kandidaten het voor het uitkiezen. Net-afgestudeerden neigen eerder naar een reguliere school dan naar een school voor kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, omdat het werk zwaarder is.

Voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso) helpt het bovendien niet dat docenten volgens de cao van het basisonderwijs worden betaald. Martijn Zaal, directeur van Altra (elf scholen): "Ik begrijp wel dat een eerstegraads docent ­natuurkunde liever volgens de cao van het regulier voortgezet onderwijs wordt beloond."

Staat een afdeling ook nog in een wijk met een slechter imago, dan wordt het helemaal ingewikkeld, zegt Jasper van der Schaaf van Kolom (vijftien scholen). "Voor Zuidoost en Noord zijn bijna geen mensen te vinden." Hij weet dat er soms al kinderen naar huis worden gestuurd. "Eigenlijk kan dat niet, want deze kinderen hebben extra zorg nodig die ouders, voor wie het al zwaar is, niet altijd alleen kunnen geven." ­Bovendien komen veel kinderen met busjes.

Joli Luijckx, woordvoerder van Balans, oudervereniging voor kinderen met gedragsproblemen, begrijpt dat scholen kinderen soms naar huis sturen. "Het is ook schadelijk om iemand zonder expertise voor de klas te zetten. Het is alleen extra ingewikkeld om deze kinderen op te vangen als ouders zelf moeten werken. Je kunt niet iedereen op je kind laten passen."

Te weinig aanzien
Een andere noodoplossing is het opdelen van klassen. Van der Schaaf: "De kans dat je met opgedeelde groepen nog kunt lesgeven, is heel klein." Als het misgaat met deze kinderen, gaat het goed mis, zeggen experts. Een vierdaagse schoolweek, ook een mogelijke oplossing, valt slecht bij de ouders.

Chantal Goedertier koos bewust voor het speciaal onderwijs. Vorige maand is ze verkozen tot leraar van het jaar. Ook zij ziet dat afgestudeerden niet meer voor dit onderwijs kiezen. "Het vak heeft te weinig aanzien."

In haar klas bij Altra Bascule zitten slechts ­negen leerlingen, maar wel alle negen met flink wat bagage. Ze komen uit jeugdinstellingen, hebben een trauma, zijn slachtoffer van misbruik of huiselijk geweld. Een invaller zonder ervaring met deze doelgroep bel je niet. "We proberen het onderling te verdelen, maar dat is ook de spiraal: zo loopt de werkdruk alleen maar verder op."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden