'Nog te veel treinen passeren rood signaal'

De spoorsector slaagt er vooralsnog niet in om te voldoen aan de afspraak om niet vaker dan 133 keer door rood te rijden. Dat meldt de NOS op basis van een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport. In 2012 werd 173 keer een rood sein gepasseerd. In de eerste helft van dit jaar staat de teller op tachtig.

Nog te vaak wordt dit sein door machinisten te laat opgemerkt. Beeld ANP

De afspraak uit 2004 werd ook in 2011 niet gehaald. Toen reden 155 treinen door rood. Dit jaar moeten de spoorbeheerders en de vervoerders extra voorzichtig zijn om nog onder de afgesproken grens te eindigen. Met tachtig keer door rood is de helft van 133 al gepasseerd.

Ongelukken op het spoor zijn zeldzaam, maar kunnen grote gevolgen hebben. Vorig jaar botsten twee treinen op elkaar vlakbij station Amsterdam Centraal nadat een machinist een rood sein miste. Eén reiziger kwam om, tientallen raakten gewond. Vier jaar geleden reden twee goederentreinen tegen elkaar op in Barendrecht. Eén machinist kwam om het leven.

De grootste vervoerder op het Nederlandse spoor, de NS, zegt dat het aantal keren dat de eigen machinisten in de fout gaan juist is gedaald. Reden er in 2007 nog 141 NS-treinen door rood, vorig jaar waren dat er nog 81. Volledig voorkomen is onmogelijk, laat het bedrijf weten. 'Door rood rijden is, net als op de weg, voorlopig niet helemaal uit te sluiten.'

De NS kaart verschillende factoren aan die een rol kunnen spelen: de stand van de zon (die de machinist kan verblinden), de plaatsing van de seinen, en menselijke fouten. Het bedrijf benadrukt dat vervoer over het spoor de veiligste manier van reizen is.

ProRail en NS zeggen maatregelen te nemen om het aantal fouten verder terug te dringen. Nieuwe waarschuwingssystemen voor machinisten en een verbeterd remsysteem moeten daaraan bijdragen. Er komen 800 extra verbeterde ATB-systemen. Deze automatische treinbeïnvloeding kan treinen met een snelheid van minder dan 40 kilometer per uur stoppen, wanneer deze een rood sein passeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden