Update

Nog steeds klachten over sms-diensten

Staatssecretaris Heemskerk: 'De telecomsector heeft de gedragscode die een einde moet maken aan de misleiding, aangepast. Nu wordt onderzocht of dat voldoende is.'

DEN HAAG - Nog steeds komen tientallen klachten per week binnen over sms-diensten, die zogenaamd gratis zijn maar de consument toch geld kosten. Dit komt onder meer voor bij het downloaden van ringtones door kinderen. Dat heeft staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) woensdag aan de Tweede Kamer geschreven in antwoord op Kamervragen van Ada Gerkens (SP).

De telecomsector heeft de gedragscode die een einde moet maken aan de misleiding, aangepast. Nu wordt onderzocht of dat voldoende is, aldus Heemskerk. Hij vindt dat het voor de consument vooraf glashelder moet zijn of het gaat om betaalde sms-diensten en welke kosten daaraan verbonden zijn. Als uit onderzoek blijkt dat aanvullende maatregelen nodig zijn, zal Heemskerk niet aarzelen die te treffen. Kwetsbare groepen, zoals kinderen, moeten goed beschermd zijn tegen ogenschijnlijk gratis sms-diensten, schrijft Heemskerk.

Overigens kunnen mensen, zonder tussenkomst van hun provider, hun telefoonnummer voor sms-diensten laten blokkeren via smsdienstenfilter.nl. Daarvan hebben inmiddels 175.000 mensen gebruik gemaakt, aldus Heemskerk.

Gerkens stelde haar vragen naar aanleiding van een internetspel, dat in beginsel gratis is, maar als het op hogere niveaus wordt gespeeld kunnen mensen via sms'jes extra mogelijkheden kopen. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.