Nog nooit zoveel bezoekers in Artis en Micropia

Hoe deden de musea en andere attracties in de regio Amsterdam het in 2018? Hier verzamelt Het Parool alle bezoekcijfers.

Beeld Artis

Bezoekersrecord Artis

Nog nooit waren er zoveel bezoekers in Artis en Micropia: ruim 1,4 miljoen, net iets meer dan vorig jaar.

Wat daar ongetwijfeld aan heeft bijgedragen is het vele dierenleven dat er dit jaar bij kwam in het park. Zo kwam een olifantenbul bij de kudde en werden onder meer een westelijke laaglandgorilla, drie zeeleeuwenpups en een Zuid-Amerikaanse tapir geboren.

Ook liet dit jaar een bekend dier uit het park het leven: de leeuw Casar. De alfaleeuw van Artis overleed in augustus op twintigjarige leeftijd. Een nieuwe alfaleeuw kwam voor hem in de plaats.

Artis-directeur Rembrandt Sutorius: "Ik ben trots dat we over het bezoekersaantal van vorig jaar zijn gegaan. Dat laat zien dat het publiek behoefte heeft om natuur en cultuur te ervaren, en dat Artis daar de uitgelezen plek voor is."

Grootste stijgers

Een grote stijger in het aantal bezoekers is de A'DAM Lookout, van 485.000 bezoekers in 2017 naar 675.000 bezoekers in 2018. De A'DAM toren is sinds 2016 open voor publiek en begon toen met 230.000 bezoekers in een jaar.

Ook Moco Museum weet flink wat meer bezoekers te trekken dit jaar. In 2018 kwamen er 550.000 bezoekers langs om onder andere de tentoonstelling van Banksy en de 3D kamer van Roy Lichtenstein te bekijken. Dat zijn er 150.000 meer dan in 2017.

Het Amsterdam Museum heeft aan het einde van het jaar naar verwachting 340.000 bezoekers ontvangen aan de primaire locatie aan de Kalverstraat. Vorig jaar waren dit er 202.000. De groei verklaart het Amsterdam Museum door de succesvolle tentoonstelling De Mooiste Stad - Amsterdam door de ogen van Eberhard van der Laan in de gratis toegankelijke museumgalerij van het museum, die 150.000 bezoekers trok.

Het Amsterdam Museum ontving op zijn andere locaties in de stad, Museum Willet-Holthuysen, het Cromhouthuis en de permanente tentoonstelling Hollanders van de Gouden Eeuw in de Hermitage, nog eens 256.000 bezoekers. Het totaal aantal bezoekers voor het Amsterdam Museum komt aan het einde van het jaar naar verwachting dan ook uit op 596.000.

''Ik ben erg tevreden met dit resultaat. Vorig jaar ontvingen we 467.000 bezoekers en dit jaar bijna 600.000. En dan tellen we de vele Amsterdammers die wij bereiken met de diverse samenwerkingen in de stad niet eens mee,'' zegt Judikje Kiers, directeur van het Amsterdam Museum.

De Hermitage

De Hermitage trok een stuk minder bezoekers dan vorig jaar, van 503.000 bezoekers in 2017 naar 440.000 bezoekers in 2018. De daling is echter te verklaren doordat er in 2017 een record aantal bezoekers naar de hermitage kwam vanwege de succestentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage. Volgens de Hermitage was dit weer een jaar met een gebruikelijk bezoekersaantal.

Hortus Botanicus
Hortus Botanicus sloot 2018 af met een bezoekersrecord. 224.000 mensen gingen op bezoek bij de tuin waar het hele jaar in het teken stond van het thema Planten en Voedsel. In de relatief rustige winterperiode kwamen relatief bezoekers naar Hortus by Night. Ook vorig jaar gingen meer dan 200.000 mensen het vier eeuwen oude Hortus Botanicus.

De top 3: Rijks, Van Gogh en Anne Frank

Het Rijksmuseum is het best bezochte museum van het jaar. Het Rijks trok meer dan 2,3 miljoen bezoekers, een toename van 9 procent ten opzichte van vorig jaar. De tentoonstellingen High Society en '80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland' trokken ruim 875.000 mensen.

Ook het aantal jonge bezoekers nam toe. In totaal verwelkomde het Rijksmuseum 370.000 kinderen, van wie meer dan de helft scholieren.

Het Van Gogh Museum trok met 2,16 miljoen bezoekers iets minder mensen dan in 2017, toen de teller op een record van 2,26 miljoen mensen eindigde.

Op de derde plaats staat het Anne Frank Huis (1,2 miljoen, evenveel als in 2017) en op de vierde plaats het Stedelijk Museum (695.000, 5000 meer dan vorig jaar).

Zaans Museum

Opnieuw is het aantal bezoekers van het Zaans Museum flink gestegen, van 142.500 in 2017 naar 185.000 in 2018. Het museum, dat dit jaar haar twintigjarig bestaan vierde, dankt de groei aan een nieuwe strategie door in te spelen op de vele bezoekers van de Zaanse Schans.

In de twee voorgaande jaren wist het cultuurhistorisch museum op de Zaanse Schans het bezoekersaantal zelfs te verdubbelen. Van 70.000 in 2015 naar 142.000 in 2017.

In 2017 is het museum druk geweest om zowel inhoudelijk als promotioneel goed aan te sluiten bij de Zaanse Schans, met 2,2 miljoen bezoekers een van de best bezochte attracties in de omgeving Amsterdam. Zo kwam er de Zaanse Schans Card, een kaart die toegang geeft tot meerdere locaties op de Schans.

Wat ook hielp is dat het Zaans Museum in 2016 drie nieuwe locaties opende: een wevershuis, kuiperij en vissershuisje. Op al deze plekken zitten vrijwilligers in authentieke streekdracht.

Directeur Jan Hovers noemt de cijfers geweldig, maar schetst ook een kanttekening. "Ze maken tegelijkertijd zichtbaar dat het museum voor een aanzienlijk kleiner aantal bezoekers is ingericht. Daar gaan we ons het komend jaar op bezinnen. Vandaag vieren we eerst deze mijlpaal met alle aanwezige medewerkers en vrijwilligers."

Jan Hovers (r), directeur van het Zaans Museum Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden