Nog minder zitplaatsen in Amsterdamse trams

De trampassagiers moeten eraan wennen in Amsterdam: ze zullen nog vaker moeten staan. Het GVB heeft trams besteld met minder stoelen om meer mensen mee te kunnen nemen.

Trams bij het Leidseplein Beeld anp

Amsterdammers zullen eraan moeten wennen dat ze vaker geen zitplaats hebben in de tram. Vervoerbedrijf GVB schrapte de afgelopen jaren al vele honderden zitplaatsen om ruimte te maken in regelmatig propvolle trams. Nieuwe trams die zijn besteld, blijken nog minder stoeltjes te hebben.

Volgens het GVB is het schrappen van zitplaatsen in de tram een gevolg van de toenemende drukte in de stad.

Een woordvoerder zegt dat er altijd voldoende stoelen beschikbaar zullen blijven voor mensen met een handicap. "Maar net als in andere wereldsteden zullen gewone, gezonde en fitte Amsterdammers eraan moeten wennen dat ze soms moeten staan tijdens hun reis."

Het verdwijnen van zitplaatsen blijkt uit een berekening die de Reizigers Advies Raad maakte op verzoek van Het Parool.

Noord/Zuidlijn
In het overgrote deel van de Combino's, waarvan het vervoerbedrijf er 151 heeft rondrijden, is het aantal zitplaatsen eerder al teruggebracht van zestig naar 56. In de Urbos, die vanaf 2019 door Amsterdam zal rijden, zijn slechts vijfti­g zitplaatsen.

Vier stoeltjes weghalen levert zeven staanplaatsen. Het is ruimte die het GVB hard nodig zal hebben als in de zomer van 2018 de Noord/Zuidlijn gaat rijden: de verwachting is dat het op een aantal trams die op de metro aantakken, heel druk zal worden.

'Het is krap, het piept en kraakt'
Volgens het GVB is het schrappen van zitplaatsen om meer ruimte te maken in trams een gevolg van de sterke groei van het aantal reizigers.

"De afgelopen twee jaar groeiden we steeds met zes procent. Meer materieel inzetten is geen optie: we zetten die al maximaal in. Het is krap, het piept en het kraakt. Door meer ruimte te maken in de tram, voorkomen we dat we mensen moeten laten staan op de halte. Ik denk dat ze liever staan dan dat ze achterblijven."

Reizigersorganisaties stellen dat het verdwijnen van zitplaatsen 'een beschamende zaak' is.

Volgens Rikus Spithorst van Maatschappij voor OV had het GVB eerder moeten inspelen op de groei van het aantal ov-reizigers.

"Als je wilt dat het openbaar vervoer een goed alternatief is voor de auto, zul je comfort moeten bieden en moet je dus vooral geen zitplaatsen schrappen."

Mensen met een beperking de dupe
Bart Weggeman van Cliëntenbelang Amsterdam is vooral boos omdat het GVB 'sluipenderwijs' zitplaatsen uit het openbaar vervoer schrapt. "Het is elke keer een stukje. Voor mensen met een beperking wordt het daardoor langzaam maar zeker onmogelijk om te reizen met het ov. Wij horen regelmatig van mensen die niet meer durven en niet meer kunnen."

Ook stelt Weggeman dat de speciale stoelen voor mensen met een beperking verder worden verplaatst van de conducteur. "In volle trams waar al veel mensen staan, is het lastig om snel naar je stoel te gaan. Trams trekken dan al op voordat die mensen zitten."

Zitplaatsen in Amsterdamse trams Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.