Update

Nog geen concrete belangstelling voor vernieuwd Lelystad Airport

Schiphol wil gaan bouwen aan Lelystad Airport zonder concrete belangstelling van luchtvaartmaatschappijen. Het is, ondanks eerdere beloftes, niet gelukt kandidaten te trekken.

Lelystad airport Beeld ANP
Lelystad airportBeeld ANP

Vanochtend openbaarde Schiphol Groep haar langverwachte exploitatieplan voor Lelystad Airport. In twintig jaar kan het vliegveld met 6,7 miljoen passagiers per jaar uitgroeien tot de derde luchthaven van Nederland, die vooral is gericht op vakantievluchten en zo het vollopende Schiphol kan ontlasten. Schiphol, dat zelf 90 miljoen euro in het nieuwe vliegveld steekt, wil gaan bouwen zonder concrete belangstelling van maatschappijen.

Verder dan 'een concrete verwachting' dat die interesse hebben, komt Schiphol niet. Volgens een woordvoerder is dat geen probleem. 'Lelystad gaat in 2018 open; maatschappijen plannen hun netwerk pas één, twee jaar van tevoren. Wij verwachten dat er dan voldoende animo ontstaat.'

Eerste overstappers
Schiphol wil maatschappijen 'verleiden' naar Lelystad te komen met tarieven die 'relatief laag zullen zijn en concurrerend met die van de andere regionale luchthavens in Nederland, Duitsland en België'. Daarnaast krijgen maatschappijen operationele steun en zijn er 'aanvullende prikkels' voor de eerste overstappers. Schiphol rekent vooral op maatschappijen die nu niet op Schiphol actief zijn. Dat staat haaks op de wens van de Tweede Kamer, die Lelystad alleen wil ontwikkelen voor maatschappijen die nu al op Schiphol vliegen, maar die niet bijdragen aan het internationale netwerk.

Brancheorganisatie Barin wil nog deze week opheldering van Schiphol. 'De maatschappijen willen weten hoe veel dit ze gaat kosten', zegt voorzitter Frank Allard. 'Die vraag wordt nog steeds niet beantwoord.' Michiel Meijer van Corendon noemt het stuk 'vooral een papieren exercitie'. 'Dit biedt geen enkele oplossing.'

Meijer zei eerder in deze krant dat vanwege de hoge bijkomende kosten van Lelystad de prijs van vliegvakanties flink kan gaan stijgen. Voor Arkefly is alleen de mede­deling dat maatschappijen niet gedwongen kunnen worden naar de Flevopolder te verhuizen, een opsteker. 'Alle bezwaren die we hadden - een te korte baan, de kosten en de nachtsluiting - zijn in dit plan overeind gebleven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden