Nóg een fietskoeriersdienst in Amsterdam

Het Nederlandse bezorgbedrijf Just Cargo sluit zich vanaf mei aan bij de vele fietsbezorgdiensten die de stad inmiddels telt. Fietsen zijn een welkom alternatief voor bestelbusjes, maar zorgen inmiddels ook voor overlast in het verkeer.

Over tien jaar zullen elke dag 100.000 pakketjes worden bezorgd in Amsterdam.Beeld AFP/beeldbewerking Het Parool

Per dag worden in Amsterdam ongeveer 40.000 postpakketten bezorgd. Meestal met bestelbussen, maar het laatste jaar zijn daar steeds meer fietsbezorgers bijgekomen. Just Cargo, dat vorig jaar een autokoeriersdienst in het leven riep, komt met zijn fietskoeriers in het rijtje te staan van bedrijven als Deliveroo, Foodora, UberEats, Thuisbezorgd.nl en TringTring.

Op het eerste oog lijkt het een verbetering. Just Cargo start in Amsterdam een pilot met fietsen zodat de auto vaker aan de kant kan blijven staan -milieutechnisch een verbetering.

1500 bezorgers
Het probleem zit 'm in de hoeveelheid fietsers en het gedrag van de koeriers op de weg. TringTring, de oudste fietsbezorgdienst van Amsterdam, begon in de zomer van 2015.

Een jaar later telde de drie grootste bezorgdiensten - TringTring, Deliveroo en Foodora - al bijna 1500 bezorgers. En toen moest Thuisbezorgd.nl nog beginnen met het bezorgen op de fiets en bestond UberEats nog niet.

Bij Just Cargo krijgen de fietsers per bezorgd pakket betaald, net als bij TringTring. Snel fietsen levert dus meer geld op. Ook van invloed op de snelheid is dat de concurrentie sterk is en bezorgtijd van belang is: maaltijdbezorgers Foodora en Deliveroo beloven een bezorgtijd onder de dertig minuten.

Begin deze maand schreef Susan Nortier in een lezersbrief over de kamikazes van de bezorgers in het Amsterdamse verkeer. 'Kubussen beheersen sinds ­enkele maanden het Amsterdamse verkeer,' schrijft Nortier. 'Ze zijn van zodanig formaat dat de fietser in kwestie de volledige breedte van het fietspad blokkeert zodat er geen denken aan inhalen meer mogelijk is.'

In februari startte minister Lodewijk Asscher een onderzoek naar Ubereats omdat het bedrijf minderjarige bezorgers in dienst had en hen zelf aansprakelijk stelden voor een eventueel ongeluk dat ze krijgen of veroorzaken tijdens het bezorgen.

100.000 pakketten
Alle groene bedoelingen ten spijt kunnen fietskoeriers ook nooit een permanente oplossing voor de nog vervelendere busjes zijn. De Amsterdamse vraag naar pakketjes is daar domweg te groot voor.

Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, voorspelde eind 2016 al dat het aantal pakketten dat in Amsterdam wordt bezorgd binnen tien jaar op 100.000 zal staan. Een verdubbeling van het aantal busjes kan de stad niet aan, maar cargobikes en fietskoeriers zullen lang niet afdoende zijn voor de stad om deze bezorglast te dragen, voorspelt van Amstel.

Lees ook: Fietskoeriers zijn bezorgdienst op spierkracht en Hoe verwerkt de stad straks 100.000 pakketten?

De bezorgdienst van Just Cargo werkt volgens het 'Uber-concept': bedrijven die een pakketje hebben dat bezorgd moet worden, melden dat aan op de website van Just Cargo. Fietsers die zich hebben aangemeld bij de dienst worden via de app ingeseind, pikken het pakketje op en leveren het af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden