Inhuldiging

Nog 6 dagen: loodzwaar klokkenspel drijft op het IJ tijdens Koningsvaart

Amsterdam bereidt zich voor op de inhuldiging van Willem-Alexander op 30 april. Het Parool telt af in een serie. Vandaag: klokkenspel op het IJ.

Stadsbeiaardier Boudewijn Zwart bij zijn mobiele carillon dat hij drijvend op het IJ zal bespelen Beeld Floris Lok

Logistiek wordt het nog spannend: hoe krijg je een drieduizend kilo zwaar instrument over het IJ? Stadsbeiaardier Boudewijn Zwart speelt tijdens de Koningsvaart op een drijvend carillon. Dobberend op een ponton zal Zwart (50) zijn klokkenspel met vijftig bronzen klokken bespelen voor het koningspaar en hun gasten.

Terwijl de boot met koning Willem-Alexander en koningin Máxima langsvaart, zit Zwart achter zijn instrument. Midden op het IJ, blootgesteld aan weer en wind. Zwart: 'Water geleidt het geluid erg goed, dus ik zal hopelijk ook op de kades te horen zijn.'

Hoe het instrument op het ponton gehesen zal worden, moet Zwart nog uitzoeken. 'Misschien doen we het in drie delen en dan zet ik het daarna weer in elkaar. Dat is een kwestie van de klepels goed ophangen.'
De beiaardier bespeelt het instrument met handen en voeten. Met gebalde vuisten en uitgestrekte pink slaat hij toetsen aan, terwijl hij met zijn voeten een reeks pedalen bedient. De klokken, die allemaal een verschillende toonhoogte hebben, geven het geluid af. Het resultaat is een frivool geklingel.

Zwart speelt al zijn hele leven op een carillon, maar meestal zit hij boven in een kerktoren. Elke dinsdag klimt hij omhoog in de Westertoren, voor een live carillonconcert tussen twaalf en één uur dat in de wijde omgeving te horen is.

'Meestal ben ik onzichtbaar als ik aan het spelen ben: je zit hoog boven de mensen. Ik word vaak glazig aangekeken als ik vertel dat ik beiaardier ben. Daarom besloot ik een mobiel carillon te bouwen. Daarmee kan ik dit soort speciale concerten geven.'

Met het handgemaakte instrument geeft Zwart demonstraties, ook in het buitenland. Buiten de Lage Landen kennen weinigen het carillongeluid.
Zwart: 'Dit instrument is Nederlands cultureel erfgoed. Het carillon werd lang ingezet voor mensen voor wie concertbezoek te duur was. De beiaardier speelde de nieuwste composities die in de concertzalen te horen waren, waardoor de mensen op straat de muziek toch konden beluisteren. De beiaardier was dus eigenlijk de eerste diskjockey.'

'Tijdens de koningsvaart zal ik vooral volksmuziek en kinderliedjes spelen. Als beiaardier ben je schatplichtig aan dat soort muziek, carillons hebben altijd wijsjes als In Holland staat een huis gespeeld. Dat ik het Kroningslied van John Ewbank niet hoef uit te voeren, vind ik niet zo erg. De rapstukken in dat lied had ik niet zien zitten op mijn instrument.'
Zwart komt uit een beroemde familie van organisten. Zijn opa, orgelspeler Jan Zwart, schreef ooit als eerste een bewerking van het Wilhelmus, zodat het volkslied ook op kerkorgels gespeeld kon worden.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden