Nocturama

De terroristen in Nocturama die Parijs opschrikken met een reeks bomaanslagen zijn jong, knap en westers. De beelden intrigeren omdat ze zo alledaags en onschuldig zijn, maar Nocturama biedt nauwelijks context.

Nocturama Beeld -

Terroristen zijn bebaarde Arabieren met mitrailleurs die handelen uit naam van hun geloof. Dat is althans het beeld dat de afgelopen decennia is ontstaan. De terroristen in Nocturama die Parijs opschrikken met een reeks bomaanslagen zijn echter jong, knap en westers.

Wat de groep bezielt, wordt nooit precies uitgelegd, maar er zijn sterke aanwijzingen dat ze strijden tegen het kapitalisme.

De eerste helft, die laat zien hoe de voorbereidingen verlopen, toont Bertrand Bonello's grote visuele talent. Hij loodst ons soepel, haast documentair door de metro's, overheidsgebouwen en straten van Parijs.

De beelden intrigeren omdat ze zo alledaags en onschuldig zijn. Alsof de jongeren een festival organiseren in plaats van een bloedbad.

Nocturama biedt nauwelijks context, oordeelt niet en schept flink wat afstand tussen kijker en personages. Daarin heeft de film wel iets weg van Gus Van Sants Elephant.

Showroom
Die gelijkenis verdwijnt grotendeels ná de aanslagen, als de groep zich in de nacht in een warenhuis verschanst om uit handen van de politie te blijven. De plot komt min of meer tot stilstand. We kijken lange tijd naar verveelde mensen die in de showroom een bad nemen of een tukje doen op de uitgestalde matrassen.

Een warenhuis als onderduikadres. Dat is een duivels slecht plan, want als de politie binnenvalt, kun je geen kant meer op. Het lijkt daarom meer een keuze van Bonello, die de terroristen zo in allerlei gewichtige poses kan manoeuvreren.

Ze kijken op gigantische televisies naar het leed dat ze hebben veroorzaakt of staren veelbetekenend naar een paspop die hetzelfde shirt draagt als zij. De jongeren verbergen zich, kortom, in het hol van de leeuw. In het hart van de consumentencultuur.

Bonello's gevoel voor stijl mag ook in die scènes evident zijn, van de personages blijft slechts volstrekte leegte over. Eén van hen playbackt My Way om de tijd te verdrijven en zijn vrienden te vermaken. Maar wat is dan 'jouw manier', zou je hem willen vragen. En waarom?

Nocturama

Regie Bertrand Bonello
Met Finnegan Oldfield, Vincent Rottiers
Te zien in Filmhallen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden