PlusConcertrecensie

Nils Frahm krijgt Paradiso muis- en muisstil

Tijdens het optreden van Nils Frahm lijkt Paradiso even weer de kerk die het lang geleden was.

Nils Frahm op beeld uit 2015Beeld anp

Zou de Duitse muzikant Nils Frahm zichzelf eigenlijk ook nog wel­eens verbazen over zijn succes?

Zijn ­combinatie van lichtvoetige, melancholieke pianodeuntjes, Brian Enoachtige ambient en incidenteel pulserende electronica lijkt niet bepaald ontworpen voor de grote massa, maar desondanks is hij een grote naam geworden.

De drie uitverkochte concerten op rij in Paradiso zijn daar een duidelijk bewijs van.

Iedereen lijkt een zwak te hebben voor Frahm, wat nog wordt onderstreept door de niet minder dan gewijde stilte die tijdens het eerste van de drie optredens in de grote zaal heerst. Even lijkt Paradiso weer de kerk die het lang geleden was.

Te midden van een imponerende batterij aan toetsen en electronica bestiert Frahm behendig zijn eigen geluidswereld, en dat is fascinerend om te zien: dan weer draait hij gepassioneerd aan wat vintage knoppen, dan weer bespeelt hij introvert dromerig zijn piano.

Muisstil
Ondertussen is het publiek muis- en muisstil: bij elk abusievelijk omgevallen plastic bierglas in de verte golft de schaamte van de dader in kwestie bijna tastbaar door de zaal.

Dat respect voor de artiest doet deugd: je bent als concertbezoeker inmiddels zó gewend aan hersenloos geouwehoer dwars door zelfs de meest verstilde nummers heen dat de rust tijdens Frahms optreden aandoet als een verademing.

Wel vraag je je af wat het precies is waar het publiek zo door betoverd lijkt te worden, want niet alles wat hij doet is even magisch als de stilzwijgende sfeer doet vermoeden.

Extatisch applaus
Veel van Frahms muziek leunt op ietwat kabbelende pianorêverieën die meer neigen naar soundtracks voor films als Amélie en Intouchables dan dat ze per se verwonderen door hun melodieuze vernuft.

Het zijn prettig meditatieve, mild hypnotiserende stukken die troosten en behagen, eerder dan dat ze uitdagen of verwonderen.

Soms doen ratelende beats of bubbelende analoge synthesizerarpeggio's hun intrede, die al die behaaglijkheid doorsnijden, maar lang duurt dat nooit: de focus ligt op het aangename.

Desondanks wordt voornoemde stilte na elk nummer onderbroken door een daverend, extatisch applaus. Frahm mag dan niet per se uitblinken in originaliteit, maar hij weet overduidelijk iets ter tafel te brengen dat niet iedereen kan: troost en simpele schoonheid.

De manier waarop hij daarmee een hele zaal bij elkaar weet te brengen wekt indruk, al zou je af en toe wensen dat hij de muzikale lat nét even iets hoger legt.

Nils Frahm speelt woensdag 31 januari en donderdag 1 februari nog in Paradiso. Beide concerten zijn uitverkocht.

Nils FrahmBeeld ANP

Nils Frahm

Gehoord 30/1, Paradiso
Nog te horen woensdag en donderdag, (beide uitverkocht), aldaar

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden