Nike-commercial met muziek Focus is een hit

Symfonische rockband Focus met Thijs van Leer, tweede van links. Foto GPD

De muziek van Focus speelt een belangrijke rol in de nieuwe campagne van Nike. Thijs van Leer: 'Mijn bek viel open.'

Kapitein Fabio Cannavaro die in een gladde Italiaanse tv-show liefdevol wordt toegezongen, Cristiano Ronaldo die droomt van zijn eigen standbeeld en Wayne Rooney als zwerver met morsige baard. Oranje helden ontbreken in de nieuwe, drie minuten durende Nike WK-voetbal commercial Write the future, maar de Nederlandse invloed is duidelijk te horen. De bijna veertig jaar oude rockklassieker Hocus pocus van Focus vormt ruim twee minuten de soundtrack onder de beelden van de Mexicaanse regisseur Alejandro González Iñárritu (bekend van onder andere Babel, Amores perros).

''Heb je die drieminutenversie gezien? Mijn bek viel open. En dan met onze muziek erbij. Ik weet nog niet zo goed hoe ik dat emotioneel moet vertalen.''

Thijs van Leer, onlangs met Focus nog op tournee in Brazilië, ziet een heel nieuwe generatie voetbal- en muziekliefhebbers ineens kennis maken met zijn grootste hit. ''Ik had nooit verwacht dat er ooit nog zoiets zou gebeuren.'' Natuurlijk komt er nu ook snel een single met een speciale World Cup 2010-versie.

Hocus pocus werd in 1971 min of meer toevallig in een Engelse studio geschreven. Het werd de eerste Nederlandse top 10-hit in de VS. Van Leer: ''Hocus pocus is ontstaan in een moment van waanzin. Jan Akkerman begon die heerlijk opwindende riff te spelen. Pierre van der Linden volgde met een drumroffel van twee maten en daarna begon ik spontaan te jodelen. Had ik nooit eerder gedaan.''

De YouTube-video van de commercial is al meer dan tien miljoen keer bekeken. Het filmpje is gemaakt door de Amsterdamse vestiging van het Amerikaanse reclamebureau Wieden+Kennedy. Het idee om Hocus pocus onder de heroïsche beelden van Iñárritu te zetten, kwam van Mark Bernath en Eric Quennoy van W+K. De productie is van het Amsterdamse muziekproductiebureau MassiveMusic. ''Mark en Eric waren grote fans van Hocus pocus, maar het moest qua geluid wel in een iets moderner jasje,'' aldus Joep Beving van MassiveMusic.

De kas van medecomponist Thijs Van Leer zal door de vele herhalingen tijdens het WK ook wel flink worden gespekt. Lachend: ''Het is in elk geval leuk om mijn schuldeisers weer eens vriendelijk tegemoet te kunnen treden.'' (SANDER KERKHOF)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden