Festival

Nieuwkomer 22fest heeft goud in handen

Ook dit seizoen bezoekt Het Parool elk weekend een festival en maakt een verslag aan de hand van vier criteria: de mensen, het eten en drinken, de muziek en de aankleding. Deze week: 22fest in het Diemerbos.

Het hoofdpodium van 22fest.Beeld Maarten van Dun

Muziek
We veroverden al de wereld met onze muziekdienst voor liefhebbers van nieuwe acts, dus waarom zouden we ook niet een festival kunnen organiseren? Dat zal ongeveer de gedachte zijn geweest bij de Amsterdamse oprichters van 22tracks. Het zelfvertrouwen is terecht, want 22fest is een feest van muzikale creativiteit.

Het clubje hyperactieve jongens Gallowstreet brengt 's avonds in stijl de swingband de 21ste eeuw in. Het energieke Vaudou Game laat onweerstaanbare funkdeuntjes van het podium rollen. De Togolese voorman, die eruit ziet als een soort Afrikaanse George Clinton, laat het publiek veelvuldig de krachten van de natuur oproepen. Want, zo moeten we weten, voodoo is niet slecht. Er wordt niet gedanst alsof men bezeten is, maar feest is het wel.

Het is niet allemaal even briljant en vernieuwend (Full Crate X Mar is niet veel meer dan een dj en een mc met een flesje Gatorade), maar het publiek geniet. Tussen al het elektronische geweld deze festivalzomer, waarbij op het podium vaak niet meer te zien is dan een statische dj, hoor je in het publiek haast een collectieve verzuchting: Eindelijk! Livemuziek! Show!

Dat ook 22fest een podium voor house heeft voelt bijna als een knieval voor de heersende trends. Dj Benny Rodrigues kunnen we immers op wel meer festivals zien in Amsterdam. Desalniettemin krijgt Rodrigues, zoals altijd, wél het publiek in vervoering.

Mensen
'Ik zie alle kleuren van de regenboog', rapt de voorman van De Nachtdienst, en hij heeft gelijk. Zelden was het publiek op een Amsterdams festival een betere afspiegeling van jong Amsterdam. Natuurlijk is iedereen hartstikke hip, wat wil je op een festival met obscure acts waar het grote publiek nog niet van heeft gehoord? Echte paradijsvogels ontbreken, maar dat hier trendsettend Amsterdam zijn biertje drinkt is wel duidelijk.

Geforceerd is het echter nooit, daarvoor heeft iedereen teveel ongecompliceerd plezier. Rapper Sef rapt: 'Een complimentje kan ik wel waarderen,' en dat kan 'ie krijgen: misschien wel de bestgeklede man van Amsterdam staat in een tuinbroek met camouflageprint op het podium en valt daarmee allerminst uit de toon.

Eten en drinken
Ook bierbrouwer Grolsch begreep wel wat voor mensen naar 22fest zouden komen en speelde daar handig op in door het festival te sponsoren met hun 'jongerenmerk' Kornuit. Het bier is koud en er staat geen rij bij de bar, dus men vindt het prima. Eten komt uiteraard van rollende keukens, verspreid over het terrein. Er is pizza, hamburgers, friet en meer van dat alles. Het gratis kraanwater staat niet verborgen in een hoekje, maar gewoon midden op het terrein.

Aankleding
Het is een stukje fietsen naar het Diemerbos, maar weinig Amsterdammers zullen weten dat het er zo mooi is. 22fest laat de omgeving zijn werk doen en heeft niet teveel tijd in de versiering van de natuurlijke pracht gestoken. Dat hoeft ook niet: de ondiepe vennetjes tussen de drie bescheiden podia geven het festival een fijne landelijke uitstraling. Een enkeling heeft een picknickkleedje meegenomen om tussen de acts door aan de oever van het water te wachten op wat komen gaat.

Algemeen oordeel
22fest staat nog in de kinderschoenen, maar als de organisatoren het net zo voortvarend aanpakken als hun muziekdienst 22tracks, hebben ze goud in handen. Hiphopfestival Appelsap heeft er een geduchte concurrent bij. Het verdient sympathie dat 22fest jonge, nog relatief onbekende acts een podium geeft. Dat is geen liefdadigheid, er is ook werkelijk publiek voor.

22fest voelt als een zomers schoolkamp waarbij de bonte avond wordt verzorgd door wel heel getalenteerde artiesten. 'Remember when you were happy, remember when you were sad,' zong Vaudou Game. 22fest herinneren we ons als een dag dat we meer dan happy waren.

De Nachtdienst tijdens hun optreden.Beeld Maarten van Dun
Beeld Maarten van Dun
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden