Nieuwe vrachttrein rijdt direct van Amsterdam naar China

De Amsterdamse haven krijg een directe spoorverbinding met China. Volgens de bedrijven die de vrachttrein laten rijden is het in maart volgend jaar zelfs de eerste trein in de geschiedenis die rechtstreeks van Amsterdam naar China rijdt.

De spoorverbinding voert door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland, een traject van een slordige 11.000 kilometer helemaal naar de industriestad Yiwu in het oosten van China.

De trein is 18 tot 20 dagen onderweg en daarmee ongeveer de helft sneller dan zeetransport. Vergeleken met luchtvracht is het dan weer stukken goedkoper en milieuvriendelijker.

One Belt, One Road
De spoorverbinding wordt mogelijk door het grootscheepse investeringsprogramma dat China heeft opgezet om de infrastructuur te verbeteren.

Dat programma met de naam 'One Belt, One Road' moet Chinese industriesteden verbinden met zestig landen in Europa, Azië, Afrika en Oceanië. Met een verwijzing naar de eeuwenoude handelskaravanen wordt het ook wel de Nieuwe Zijderoute genoemd.

Als gevolg daarvan startte eerder dit jaar al een treinverbinding vanuit China naar verschillende andere Europese steden, waaronder ook Tilburg. Van daaruit gaan containers door naar de Rotterdamse haven.

Bewust
Initiatiefnemer Nunner Logistics, uit Helmond, heeft daarom bewust voor Amsterdam gekozen. Maar ook omdat de containers vanuit de Amsterdamse haven weer gemakkelijk doorgevoerd kunnen worden naar Engeland, Scandinavië en Noord-Nederland.

De eerste paar keer gaat het om directe treinen vanuit Amsterdam naar China.

Voor daarna denkt Nunner aan losse wagons die drie keer in de week naar Duitsland worden gereden om daar aangekoppeld te worden op treinen naar China. De regelmatige frequentie zal het spoortransport verder opstuwen, verwacht Nunner.

Vanuit China zullen vooral elektronica per spoor naar Europa komen. Vanuit Amsterdam denkt Nunner aan auto-onderdelen, wijn en bier en andere voedingswaren, zoals groenten. Dat zou gemakkelijk meer kunnen worden als de Russische handelsboycot van landbouwproducten wordt versoepeld.

23 per week
Sinds begin dit jaar neemt het aantal vrachttreinen tussen Europa en China langzaam maar zeker toe. Momenteel zijn het er al 23 per week, zegt Erik Groot Wassink van Nunner. De verwachting is dat het in de loop van volgend jaar snel stijgt naar zo'n honderd per week.

Eerder dit jaar was de vrees nog dat containers leeg terug zouden gaan vanuit Europa, zodat alle kosten doorberekend zouden worden in de producten uit China. Maar dat blijkt mee te vallen. "Nu al gaat zeventig procent vol retour."

Faillissement
Transport per containerschip verliep dit jaar ook niet zonder rimpelingen door het faillissement van de Koreaanse containerrederij Hanjin en de computerproblemen bij de Rotterdamse containerterminals van APM.

Transporteurs keken daarom uit naar alternatieven, volgens Groot Wassink, zodat ze zo nodig kunnen uitwijken. "Ze willen beide modaliteiten kunnen gebruiken."

Maar de trein zal containerschepen nooit vervangen. Die zijn zoveel goedkoper, zegt Groot Wassink. "We worden nooit een concurrent voor zeetransport. Die aantallen zijn ook gigantisch groot. Het is een nieuw product tussen transport overzee en door de lucht."

Voor de Amsterdamse haven betekent het een versterking van de scheepvaartverbindingen met Engeland en Scandinavië. In de haven komt alle lading samen op de 550.000 vierkante meter grote terminal van TMA Logistics.

Voor TMA is de verbinding naar China ook een aanwinst. "Het maakt onze hub nog interessanter," zegt directeur Willem Mantel.

Het Havenbedrijf zet al langer in op transport per spoor dat in de haven naadloos aansluit op vervoer per schip. Zo ging in 2013 ook een cacaotrein rijden, zodat Amsterdam per saldo ook de cacaohaven werd van Berlijn.

Nunner en TMA onderzoeken ook de mogelijkheden voor spoorverbindingen vanuit Amsterdam met Hongarije, Roemenië en Turkije.

Lees ook: 'We moeten niet vergeten dat de haven de basis is van onze welvaart'

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden