Nieuwe vliegtuigstoelen: winst voor de maatschappij, minder beenruimte

Mocht u een dezer dagen met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vliegen, dan is de kans aanwezig dat u wat krapper zit. De verouderde stoelen worden namelijk vervangen door hypermoderne exemplaren. Eén nadeel: ze zitten wat krapper.

De nieuwe vliegtuigstoelen van sommige Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zitten iets krapper.Beeld ANP

Het is een logische gedachte: door smallere stoelen in een vliegtuig te plaatsen, kun je er meer kwijt. En dat betekent meer winst voor de vliegbranche. Hoewel de nieuwe stoelmodellen van Amerikaanse maatschappijen als Alaska Airlines, Southwest, United Airlines en Delta Air Lines slechts één inch (2,54 centimeter) smaller zijn - gemeten vanaf de armleuning tot aan de achterkant van de stoel daarvoor - kan een vliegtuig gemiddeld toch zo'n vijf of zes extra stoelen kwijt.

En er is nog een voordeel: doordat de nieuwe stoelen door gebruik van plastic (in plaats van metaal) lichter zijn, scheelt dat flink aan brandstofkosten. Volgens United Airlines maken de stoelen een A320-toestel zo'n 545 kilo lichter, wat jaarlijks een besparing van rond de tien miljoen dollar oplevert.

Voor de klant is het allemaal wat minder fijn. Niet alleen is er wat minder beenruimte, de nieuwe stoelen zorgen er ook voor dat het gangpad smaller wordt. Dat betekent: meer kans dat de kar met versnaperingen tegen wat uitstekende schouders aan botst.

Smallere tijdschriftenvakjes
De luchtvaartmaatschappijen gaan er echter prat op dat klanten niets zullen merken van de nieuwe setting. Dat is, volgens de maatschappijen, te danken aan wat slimme trucjes. Zo hebben de stoelen van de 737-toestellen van Southwest smallere tijdschriftenvakjes. United heeft de vakken boven de tafeltjes geplaatst zodat deze niet in de weg zitten bij de knieën. Passagiers van Alaska Airlines zullen ervaren dat de opklapbare tafeltjes iets smaller zijn.

Persbureau AP liet een aantal passagiers de nieuwe stoelen testen. De meningen zijn verdeeld. 'De rug van de stoel voor je is een beetje hoger waardoor je het gevoel hebt om in een hol te zitten', zegt Joe Strader, die geregeld met Southwest vliegt.

Ene Ryan Merrill merkt weinig verschil. 'Ik ben eraan gewend om als een sardine opeengepakt te zitten, en ik ga er vanuit dat dit nooit gaat veranderen.'

Een A320-toestel van United Airways.Beeld AFP
 
Ik ben eraan gewend om als een sardine opgepakt te zitten, en ik ga er vanuit dat dit nooit gaat veranderen.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden